Alla inlägg den 17 november 2012

Av enkakaiugnen - 17 november 2012 10:21

   

Har för första gången gjort Petit Chouxer! Det var ju hur gott som helst och ganska perfekt på alla vis. Lagom storlek, ganska snabbakade och goda! Sen kan man ju variera dem så mycket och det är ju alltid roligt. Jag gjorde tre sorter: med lingongrädde, citronkräm och chokladmousse. Grundreceptet är MAT-Tinas, men jag tyckte att de blev lite väl låga? Kanske skulla haft lite mer mjöl i degen, den blev lite väl rinnig när jag skulle spritsa den. Resultatet blev ändå bra tycker jag, för att vara första gången. Så de här ska jag göra igen! Här är receptet.


Grundrecept Petit choux ca. 25 st

2 dl kallt vatten
4 tsk florsocker
75 g smör
2 dl mjöl
3 st ägg
en nypa salt
Citronkräm:

1 dl crème fraiche
1 dl lemoncurd (finns att köpa på burk)

 
Lingongrädde:
1 dl vispgrädde som vispas och blandas med ca. 2 msk lingonsylt.
 
Daimmousse:
Gör likadant som till den här tobleronemoussen. men använd marabous chokladkaka med Daim.

 

Gör så här:

Petit choux:
Sätt ugnen på 200 grader.

1. Koka upp vatten och smör i en kastrull så att smöret smälter helt.

2. Vispa i mjöl och vispa tills smeten släpper bottnen.


3. Låt smeten svalna något och vispa ner ett ägg i taget och tillsätt en nypa salt.


4. Gör i ordning en spritspåse försedd med tandad tyll och lägg smeten i spritspåsen.

5. Spritsa ut petit-chouerna på en plåt med bakplåtspapper.


6. Grädda mitt i ugnen ca 15-17 minuter tills petit-chouerna känns lätta och luftiga.

8. Låt dem svalna på galler.


Gör fyllningarna: (se lingongrädde och Daimmousse ovan)


Citronkräm:
Vispa creme fraichen tills den blir fast.

Blanda ner curden.

 

Fyll petit chouxerna så här:

1. Lägg fyllningen i spritspåse med en smal, spetsig tyll.

2. Tryck in smeten i botten på petit-chouxen med en smal spetsig tyll, fyll försiktigt.

Klart!

   

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards