Alla inlägg den 25 november 2012

Av enkakaiugnen - 25 november 2012 09:00



       

Vad är det som händer? Det blir ju inget bloggat alls här!! Jag är ledsen för det, men saken är att jag hinner helt enkelt inte baka just nu. Har några godisar som är påväg upp och en ny god müslisort! Är nyss hemkommen från ett väldans trevligt Afternoon tea med Lina. Så idag blev det iaf kakor istället för middag, det är det som är livskvalitet. Själva definitionen av livskvalitet och därför tänker jag att man borde göra så oftare. Kanske kanske kan man slå ihop middag och bakning lite oftare? Köra någon form av brunch till middag varannan dag? Pannkakor är ju en sån rätt, varma mackor och scones också till viss del. Ska spåna vidare på det. Nu kommer hur som helst en väldigt god müslisort här. Jag gjorde den när jag hade varit och hälsat på Emilia (jollen) med föräldrar i Västerås. Den blev god, men man kan nog krydda med lite mer kanel än i receptet. Dessutom hade jag i lite mer vatten, ungefär en halv deciliter. Receptet jag skriver är det jag gjorde. Ett hemmagjort recept alltså, det är inte varje dag det.


Müsli med tranbär och kanel

6 dl fiberhavregryn

2 granny smith-äpplen, skalade och tärnade

1 ½ dl torkade tranbär

Ca. 1 dl hackade sötmandel

2 msk honung

½-1 dl vatten

2 msk kanel

Corn flakes efter behag


Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.

1. Blanda havregryn, äppelbitar, mandel och tranbär.

2. Blanda vatten, honung och kanel i en kastrull och koka upp det. Häll det varma vattnet i grynblandningen och rör om.

3. Häll ut allt på en plåt med höga kanter och bakplåtspapper. Bred ut det jämt på plåten.

4. Grädda i ca. 40 minuter, rör om då och då.

5. Ta ut och låt müslin svalna helt. Häll ut corn flakes på plåten, så mycekt du vill ha (ca. ½-1 liter) och blanda om tills allt är jämt fördelat. Häll upp i torra, rena burkar.

Klart!





Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards