Alla inlägg den 26 november 2012

Av enkakaiugnen - 26 november 2012 11:00

   

Nu är jag lite nöjd. Ville baka lussebullar igår, men hittade inget recept som jag gillade så då gjorde jag ett eget. Första gången jag vågade mig på att göra ett eget bullrecept och jag blev lite stirrig när jag lyfte bort handduken efter första jäsningen och det inte hade hänt någonting. Men det hade det ändå. Så dom blev faktiskt riktigt goda! Jag hade i mycket smör och smälte det inte, har lärt mig av Leila att det är bättre att använda rumsvarmt smör i degen, för då blir det saftigare än med smält smör. Det verkar stämma. Jag hade inga russin hemma upptäckte jag, så det blev tranbär i dem istället, en spansk liten bulle helt enkelt!


Lussebullar Ca. 20 st små

1 paket saffran (0,5 g)

1,5 dl mjölk

½ paket jäst (25 g)

0,75 dl strösocker

lite salt

100 g rumsvarmt smör

1 ekologiskt ägg

6-7 dl vetemjöl

Russin / tranbär till garnering


Gör så här:


1. Mortla saffranet med lite socker.

2. Smula jästen i en bunke.

3. Värm mjölken till fingervarm (37 grader) och häll i lite av den i bunken. Rör ut jästen.

4. Häll saffranen i resten av mjölken och rör ut den. Häll mjölken i bunken.

5. Tillsätt salt, socker, ägg och smöret i bitar. Blanda runt så det blir ganska jämt blandat.

6. Häll i mjölet lite i taget och rör tills det blir en smidig deg. Spara lite av mjölet till utbakningen.

7. Låt degen jäsa under bakduk i ca. 40 minuter.

8. Ta upp degen på mjölat bakbord och tillsätt lite mer mjöl om det behövs. Dela degen i 15-20 bitar, beroende på hur stora bullar du vill ha. Forma bullarna till lussekatter (gör som långa ormar av varje degbit, genom att tvinna dem mellan händerna. Vik in varje ände åt var sitt håll och rulla inåt till de möts).

9. Lägg bullarna på en plåt och låt dem jäsa under bakduk i 30-40 minnuter till.

Sätt ungen på 200 grader.

10 .Pensla med uppvispat ägg och sätt tranbär eller russin i dem.

11. Grädda i 8-10 minuter mitt i ugnen.

 


Klart! Den där första tuggan på en lussebulle när man väntat ett helt år på dom, det är nåt speciellt det. Särskilt om man får julmust till. Då hör man ju O helga natt inne i huvet utan att någon ens sjunger. Nu är det inte långt kvar! Snart kommer det att poppa upp tomtar till höger och vänster här. Men ingen kan slå mamma när det gäller tomtepyntning. Ja, mormor då möjligtvis. Här är en bild på förra årets pimpade tomte hemma hos mor och far. Med början förra året så måste vi driva lite med mammas stora förtjusning över tomtar. Tomtar och bebisar är hennes grej. Och bebisar är ju liksom fina i sig, men tomten kände vi behövde lite hjälp på traven.

 

Vi har stora planer även för i år. Beware Santa!

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards