Alla inlägg den 25 januari 2013

Av enkakaiugnen - 25 januari 2013 21:16

   

En sockerkaka med saltkola på är det här. Har blivit lite inspirerad av bloggen Bad bake day på sistone, hon som har den gör så mycket roligt med salta pinnar, kola och öl som smaksättning. Det här receptet kommer från tidningen Hembakat och jag blev lite tveksam när det var 5 ägg och 1½ dl socker i receptet. Men jag körde på och det blev jättebra, spännande kombination! Men om jag gör den igen så gör jag nog min favoritsockerkaka som grund, för själva sockerkakan är inte den bästa tycker jag. Här hittar ni min bästa sockerkaka. Och vill man göra engligt det här receptet så gör man så här: (Få inte panik om kolasåsen blir som en klump när du häller i grädden, för den löser upp sig sen om man rör mycket). Det här är mitt bidrag till Månadens sötsakSöta saker. Temat den här månaden är mjuka kakor.


Sockerkaka med saltkola

5 ägg

1 ½ dl strösocker

2 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

1 tsk äkta vaniljsocker

75 g smör


Kolasås:

40 g glykos

60 g strösocker

1 dl vispgrädde

25 g smör

½ tsk vaniljpulver

1 nypa salt


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljpulver i en bunke.

2. Smält smöret.

3. Vispa ägg och socker pösigt och rör ner smöret.

4. Rör ner mjölblandningen och häll smeten i en smord och bröad form.

5. Grädda i 40-50 minuter. Låt kakan svalna.

Gör kolasåsen:

1. Koka ihop socker och glykos till det är bärnstensfärgat, det tar en liten stund.

2. Ta bort kastrullen från plattan och häll genast i smöret, grädden, vaniljpulvret och saltet.

3. Låt såsen koka till den är 180 grader varm och låt den sedan svalna lite.

4. Ringla såsen över kakan och strö sedan flingsalt över.

Klart!

 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards