Alla inlägg den 12 februari 2013

Av enkakaiugnen - 12 februari 2013 16:00

  ¨    

 

Första februari idag! Det närmar sig! Såg i och för sig en semla redan innan jul, i kylen bredvid skumtomtarna. Ja vad säger man? Världsklass. Fast det tycker jag inte, fattar inte det där. Vem äter semlor före jul? Bakvänt.

Förra året den här tiden så hittade jag ett så väldans bra semmerecept! I tidningen Hembakat var det en bagare som bidrog med sitt bästa recept på dessa små godingar och därför ville jag testa det, eftersom bagare ju är att lita på, särskilt i semmeltid. Det var första gången jag gjorde kalljästa semlor, och jag tycker resultatet blev toppen! Precis så där saftiga och tunga som man vill ha dem. Helt klart värda att prova! Här är receptet.


Semlor! Ca. 20 st

25 g jäst  

2, 5 dl mjölk

100 g smör

100 g strösocker

7,5 g salt

10 g nymortlad kardemumma

1 ägg

600 g vetemjöl


Fyllning:

200 g mandelmassa

0,5 - 1 dl vatten

vispgrädde


Gör så här:

1. Blanda alla ingredienserna i en köksassistentsbunke med degkrokar i assistents.

2. Kör på långsam hastighet i 20-25 minuter. Degen ska bli riktigt blank.

3. Forma ca. 15-20 runda bullar av degen (väg ev. varje bit till 60 g)

4. Lägg bullarna på plåtar med bakplåtspapper och låt dem jäsa under bakduk till dubbel storlek i ca. 2 timmar.

5. Sätt ugnen på 210 grader.

6. Grädda bullarna mitt i ugnen i ca. 5-7 min (jag gräddade i ca. 5 min). Låt dem svalna på plåten.

Fyllning:

Mosa mandelmassa med vatten och ev. inkråm från semmelbullarna.

Vispa grädden.


Jag antar att de flesta vet hur man monterar en semmelbulle. Att man gröper ur dem, fyller med mandelmassa och klickar eller spritsar grädde ovanpå. Sedan på med locket och sist florsocker på toppen.

Och sedan ett glas mjölk till! Eller kaffe. Eller bara helt som den är utan nånting annat till. Jag åt förresten upp en bulle utan att fylla den bara för att själva bullen var så god. Bra bullebetyg!

     


Hur äter ni era semlor? Någon som tips på andra fyllningar?

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards