Alla inlägg den 13 februari 2013

Av enkakaiugnen - 13 februari 2013 21:00

 


Här kommer ett baktips inför alla hjärtans dag! Hade jag haft lite mer tid så hade jag bakat en sån här tills imorn, för den blev riktigt god! Jag älskar mazariner och jag tyckte att den här blev så fin med hallonglasyren. Det är en variant på mazarinkaka med både sylt och florsocker i glasyren. Hoppas ni alla får en fin dag!

 

Mazarinkaka med hallonglasyr

1 st ägg
6 droppar bittermandelolja
1.5 dl mjölk
3 dl strösocker  
25 st malda sötmandlar
3 dl vetemjöl
0.5 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
175 g smält smör
smör och ströbröd till formen
Glasyren:
1 dl florsocker
1 tsk vatten

½ dl hallonsylt

Gör så här

Sätt ugnen på 150 grader.

1. Vispa ägget med bittermandeloljan och mjölken.

2. Blanda mjölet med bakpulver och vaniljsocker.

3. Tillsätt socker, den malda mandeln och mjölblandningen.

4. Rör i det smälta avsvalnade smöret.

5. Häll smeten i en smord och bröad form, ca 24 cm i diameter. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca. 50 minuter till 1 timme.

6. Blanda samman glasyren och bred den över den avsvalnade kakan.

Dekorera kakan med strössel eller bärom du vill, men annars är den fin som den är också.

   

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards