Alla inlägg den 15 februari 2013

Av enkakaiugnen - 15 februari 2013 11:15

 
 

Just nu längtar jag så väldigt mycket efter det här. Rabarberbullar på balkongen en sommarkväll. Längtar efter sommaren och somriga bullar. Det är ju påväg och det vet jag, men det är svårt att tro när det är så mycket snö att man inte ens ser utegranen på mammas och pappas gräsmatta längre. Man ser inte ens att de har grannar. Som en egen ö ligger deras hus bland en massa små snöberg. Så det är nog långt kvar till de här sommarkvällsbullarna än, men man måste ju få drömma lite. Så här kommer ett inlägg från i somras.


Ända sedan förra sommarn när jag såg Leila baka de här bullarna i sitt tokinspirerande franska sommarbakprogram har jag velat baka dem. Jag hann inte förra sommarn och har inte haft några rabarber sen dess (vad jag vetat om, hittade en hel låda i mormors frys som var mina) men nu så är det gjort. Hade sån bakinspiration igår, det är nåt med sommaren som får mig på bakhumör. Den här rabarberfyllningen var så fantastiskt god och somrig, vetedegen likaså. Ännu ett pålitligt recept från Leila, men var försiktig när du/ni kokar kompotten. Högsta värme är inte att rekommendera till kokningen för då bränner det fast (det blir lätt så för mig och min oförmåga att vänta litegrann). Kan verkligen rekommendera de här bullarna, de blev supergoda! Kul också att de är i brytbrödsform.

 

Leilas rabarberbullar Ca. 25 st

Vetedeg:

½ msk malen kardemumma
3 dl mjölk
50 g färsk jäst
1.5 dl strösocker  
0.5 tsk salt
150 g mjukt smör
1 ekologiskt ägg
11-12 dl vetemjöl special


Rabarberkompott

1 l rabarber, skivade
3 dl strösocker
1 st färsk vaniljstång, delad
saft av ½ citron
2 msk vatten
200 g mjukt smör
ägg till pensling
pärlsocker till garnering


 

Gör så här:

1.Värm mjölken tillsammans med kardemumman tills den är fingerljummen, 37 grader.

2. Smula ner jästen i en bunke och rör ut den med lite av mjölken. Tillsätt sedan resten av mjölken, strösocker, salt, smör och ägg.

3. Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en deg. Spara lite av mjölet till utbakningen.

4. Jäs degen i bunken under bakduk till dubbel storlek i 45 minuter.

Gör rabarberkompotten under tiden:


5.  Koka rabarber, strösocker, vaniljstång (delad på längden en gång), citronsaft och 2 msk vatten till en kompott. Rör om då och då så den inte bränner fast och ha inte på högsta värmen.

6. Koka kompotten tills nästan all vätska kokat bort (det tar cirka 30 minuter) och låt den svalna.

Sätt ugnen på 200 grader.

7. Häll upp degen på ett mjölat bakbord och kavla ut vetedegen ganska tunt (cirka 1 cm).

8. Mosa samman det mjuka smöret med råsockret och bred smöret på degen.

9. Bred ut kompotten ovanpå smöret.

10. Rulla ihop den till en rulle. Lägg skarven neråt och skiva rullen i 2 cm tjocka skivor. Det ska bli cirka 20 bullar.

11. Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper med endast cirka 2 cm mellanrum, de ska jäsa samman till ett brytbröd.Man kan också lägg några av dem i formar i en muffinsplåt om man vill. Då får man vanliga, höga och fina bullar.

13. Jäs under bakduk till dubbel storlek i ytterligare ca. 45 minuter.

14. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.

15. Grädda bullarna i mitten av ugnen i cirka 10 minuter.

Låt dem svalna och bryt/skär sedan loss dem från varandra.

Servera med ett glas mjölk!

   

akhumör. Den h

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards