Alla inlägg den 26 februari 2013

Av enkakaiugnen - 26 februari 2013 20:32

 
Nu är det ett år sedan jag provade att baka något dietmässigt sist, så jag tyckte att det var dags igen. Hittade en blogg som jag tyckte hade en massa spännande recept med mindre socker: Rosa Choklad. Googla så hittar ni. Jag gjorde inte helt enligt receptet eftersom jag hellre använder socker än stevia, sukrin eller andra sötningsmedel. Sedan använde jag mandelmjöl istället för kokosmjöl, men det gick också bra. Det enda som kan vara lite trixigt är att man måste grädda dem länge när man använder mandelmjöl för att dom ska stanna. Dom är i och för sig väldigt goda att äta när dom är lite kladdiga också, då får man helt enkelt använda en sked. Måste säga att dom blev riktigt goda trots bristen på socker, och det trodde jag inte riktigt att dom skulle bli. Men jag tror att bananen gjorde sitt till för sötman och blåbär slår ju aldrig fel. Så dom är absolut värda ett försök om man vill baka med lite mindre socker.
 
Blåbärsmuffins ca. 14 st
4 ägg
3 dl mandelmjöl
1 msk fibrex
75g smält smör
1 dl grädde
3 msk socker
1 mosad banan
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljpulver
1/2 citron(saften)
3 dl frysta blåbär
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.
1. Vispa äggen för sig först och vispa sedan ihop dem med sockret.
2. Blanda i smör, grädde och citronsaft.
3. Blanda de torra ingredienserna och vispa ner det i äggsmeten så det precis blandar sig.
4. Mosa bananen och blanda ner i smeten.
5. Blanda snabbt i blåbären och klicka ut smeten i muffinsformar. 
6. Grädda i ca 20 minuter. Håll koll under tiden så de inte bränns och kolla när du tar ut att de stannat. Om man vill kan man låta dom vara lite kletiga också och äta med sked, det var supergott!
 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards