Alla inlägg under februari 2013

Av enkakaiugnen - 10 februari 2013 12:11

 

Den här vintern har varit den snabbaste på länge. Januari och februari brukar alltid sega sig fram som en evighet av snö som aldrig försvinner. Men inte i år, för det är en massa roliga saker som händer hela tiden och dagarna bara flyger fram. Men det gör ju också att jag inte hinner baka så mycket, förutom i fredags. Då gjorde jag de här små sockerbomberna. Väldigt goda men mäktiga, så skär inte för stora bitar. Receptet kommer ur Hembakat, här är det.


Mördegskaka med jordnötskola Ca. 18 bitar.

Kakan:

100g osaltat smör

1, 25 dl strösocker

1 ägg

4 dl siktat vetemjöl

½ tsk bakpulver


Jordnötskola:

2 ½ dl farinsocker

2 msk ljus sirap

½ tsk citronsaft

200 g osaltat smör

200-300 g jordnötter (jag använde salta)


Gör så här:

Sätt ugnen på 180 grader. Smörj och mjöla en form 18 x28 cm (eller lägg i bakplåtspapper i formen så kan man lyfta ut kakan på ett enkelt sätt)

1. Vispa smöret och sockret vitt och luftigt. Vispa ner ägget.

2. Vänd ner mjöl och bakpulver i smeten. Rör ihop till en jämnt blandad deg.

3. Tryck ut degen i formen. Grädda kakan i ca. 15 minuter, tills den får lite färg. Låt den svalna i 10 minuter.

4. Gör kolan: Koka ihop farinsocker, citronsaft, smör och sirap i kastrull under omrörning. Sjud blandningen i ytterligare 5 minuter. Rör då och då.

5. Blanda i jordnötterna och blanda väl och häll sedan kolan ovanpå mördegen.

6. Grädda kakan igen i ca. 5 minuter. Den ska vara gyllene när den är färdig. Låt kakan svalna i formen i ca. 15 min. Om den inte stelnar kan man ställa den i kylen ett tag.

Klart!

 

Av enkakaiugnen - 8 februari 2013 18:46

   

Förra veckan gjorde jag limpor, men sen tappade jag bort receptet så jag har inte kunnat blogga om dom förrän nu. De blev riktigt goda och perfekta att rosta är dom också. De jäser direkt i ugnen så de ska inte jäsa i omgångar vilket är skönt, för det är ju så trist att vänta. Snabba morgonlimpor heter dom, här är receptet.


Snabba morgonlimpor 2 st

50 g jäst

6 dl ljummet vatten

1 dl mörk sirap

3 msk rapsolja

2 tsk salt

8 dl vetemjöl

8 dl rågsikt


Gör så här:

1. Smula jästen i en bunke och lös upp den i det fingervarma vattnet.

2. Rör ner sirap, olja och salt.

3. Blanda ner mjölken och knåda till en smidig deg.

4. Dela degen i två bitar och forma dem till limpor. Lägg dem bredvid varandra på plåten med en bit bakplåtspapper emellan eller i två avlånga brödformar.

5. Sätt in bröden i mitten av en kall ugn och sätt ugnstemperaturen på 200 grader. Bröden jäser under tiden ugnsvärmen ökar.

6. Låt bröden stå i ugnen 50 minuter. Klart!

 

Av enkakaiugnen - 6 februari 2013 20:19

 

Temat på Månadens Sötsak hos Söta saker i januari var ju Mjuka kakor, vilekt jag skrivit lite om innan. Därför tänkte jag passa på att dela med mig av mina favoriter bland mjukkakorna. Jag tycker överlag att det inte finns nån bättre typ av kaka än dom mjuka. Saftigheten och att dom liksom smälter när man äter dom är anledningen. Här är mina favoriter, med en och annan motivering.


 

Vinterrutor med maräng och vita vinbär

Det är inte så länge sedan jag gjorde de här, men de har redan hunnit vara med på ett tidigare favoritinlägg. Supergod kaka som inte är för söt tack vare vinbären, men heller inte för syrligt, tack vare marängen.


 

Elvis Presley

Ja, det här är så sjukt amerikanskt och sött så man nästan ramlar av pinnen. Väldigt chokladiga cupcakes med jordnötter, banan och chokladglasyr. Göm dem om du gör dem.


 

Rabarberrulltårta

Rabarber är en av mina favoriter och rulltårta också. Rulltårta är ungefär som brieost för en matglad person, man äter liksom upp hela succesivt genom att hela tiden bara skära en tunn skiva till. Som på ett julbord, man ska ju ta mer, det är ju hela tanken. Den är syrlig av rabarbersylten, men söt av kakan. Och somrig, längtar till sommaren!


 

Mandelmuffins med blåbär

Små, saftiga muffins med blåbär. Ska helst ätas på berg, eller åtminstone i skogen.


 

Vinbärskaka med kolasmak 

En av mina absoluta favoriter! Den är så god! Saftig och med en spännande korsning av muscovadosockret och vinbären. Den här hade jag svårt att sluta äta.


 

Ost- och blåbärskaka 

Den stående favoriten, den har liksom allt!


Det var väl allt för nu, hoppas ni hittar något som passar!

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards