Alla inlägg den 1 mars 2013

Av enkakaiugnen - 1 mars 2013 20:45

Nu far vi igen! Det här är nog den vecka man längtar mest efter på hela året! I en vecka är vi 30 glada personer i en stuga uppe på fjället, ska bli så jäkla kul! Under denna vecka tänkte jag mest ägna mig åt att äta sånt som andra lagat och bakat så därför blir det lite tomt och tyst här på bloggen. Därför tänkte jag bjuda på några godingar från februari förra året så länge. Dels en kiwikaka som jag glömt bort, men som är hur god som helst! Och sedan en all time high, kolakakan med röda vinbär.

Sprotlov betyder ju utflykt vilket i sin tur innebär fika.Om man vill baka snabbgjorda baguetter att ta med sig så finns dom här.



             

Och vill man ha några röror att fylla dom med så har jag två riktigt bra förslag: tonfiskröra nedan och rensteksröra ovan.



Är det förresten någon som ska fjällvandra i sommar? Det har vi gjort några gånger nu och den senaste gången både lagade och fotade vi massor av mat och tips på turen. Så är man nyfiken eller vill ha lite fjällvandringsmattips så kan man kolla här.


Hoppas ni får en riktigt härlig vecka!


  


Februarigodis!

Kolakaka med vinbär!


 

Kiwikaka!   

Av enkakaiugnen - 1 mars 2013 10:00

   

Ett till recept med mindre socker och mer fett. Chokladmuffins blev det denna gång och jag kan väl säga att det märks att dom är relativt osötade. Därför har jag lagt till en mosad banan i smeten, det gjorde susen i blåbärsmuffinsarna som jag gjorde så jag tänker att det borde funka bra. Choklad och banan är ju en bra kombo också. Annars kan man tillsätta några extra matskedar socker, eller ha i små bitar mörk choklad för lite mer sötma. Receptet hittade jag hos Rosa Choklad, men har ändrat lite utefter hur jag ville ha det.


Choklad- och bananmuffins
4 ägg
3 dl mandelmjöl
75 g smält smör
1 dl grädde
3 msk socker
1 msk fibrex
1 mosad banan
4-5 msk kakao
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljpulver
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.
1. Vispa äggen för sig först och vispa sedan ihop dem med sockret.
2. Blanda i smör och grädde.
3. Blanda de torra ingredienserna och vispa ner det i äggsmeten så det precis blandar sig.
4. Mosa bananen och blanda ner i smeten.
5. Klicka ut smeten i muffinsformar. 
6. Grädda i ca 10 minuter. Kolla med en provsticka att de är färdiga.
 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards