Alla inlägg den 10 mars 2013

Av enkakaiugnen - 10 mars 2013 19:52

 

 


 Jag har haft ett oförskämt bra sportlov i år! En hel vecka i Mullfjäll med roligt folk, bra stämning, god mat, varm bastu och skidturer både på tvären och bredden. Sen avslutades allt idag med en pimpeldag med släkten. Sämre kan man ju ha det! Och det ska man tacka sin lyckliga stjärna för att man har sån tur och det gör jag. Hur som helst så avslutades dagen med middag hos mamma och pappa.
Mamma hade gjort efterrätt, en ny variant av paj som jag inte testat förut. Det roliga är att receptet kommer ur en guide för hur man använder crème fraiche, vilket innebär att den måste vara från 80-talet innan folk visste hur man skulle göra med den. Ungefär som dagens ajvar relish eller vaniljkesella kanske?


Pajen var hur som helst jättegod, men lite syrlig vilket nog berodde på sylten. Har man en lite sötare sylt så påverkar ju det sötman i hela efterrätten. Sen kan det ju vara bra att veta vad mamma sa om pajen innan hon serverade den: "Jag har ju inte gjort den här på säkert 20 år, för jag gjorde den ofta då för 20 år sen men man behöver ju stämjärn för att få loss den. Så då lovade jag mej själv att aldrig göra den igen". Men så gjorde hon ju det ändå och visst hade vi behövts något vasst för att få lös den, för när man åt den så anföll bitarna. När jag tog en pajbit med skeden så liksom sköts den mot mig och jag var full i svartvinbärsfläckar innan det var klart. Och jag var inte ensam om det. Men det var den värd, för den var toppen! Så trots besväret och syrligheten så är den väl värd ett försök! Här är receptet, som sagt ur "Här är några tips och recept med ljuvliga crème fraiche".


Crème fraiche cheesecake med svartvinbärssylt. Räcker till ca. 8 pers

Pajdeg:

1 dl grahamsmjöl

1 dl vetegroddar

1/2 dl socker

75 g smör

1 msk vatten


Fyllning:

2 dl crème fraiche

1 msk vaniljsocker

1 dl sylt - gärna svartvinbärssylt


Gör så här:

1. Hacka ihop mjöl, groddar, socker och smör på bakbordet med en kniv.

2. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop allt till en deg.

3. Låt degen ligga svalt, ca. 30 minuter. Sätt ugnen på 200 grader.

4. Tryck ut degen i en ugnssäker form av mindre storlek, ca. 20 cm i diameter.

5. Grädda i ca. 15-20 minuter.

6. Blanda crème fraiche och vaniljsocker och fyll pajskalet med blandningen. Lägg sylten ovanpå crème fraichen.

7. Låt stelna i kylen ca. 30 minuter för servering.

Klart!

 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards