Alla inlägg den 12 mars 2013

Av enkakaiugnen - 12 mars 2013 19:29

         

Här sitter jag och frossar i mjuka kakor. Jo, jag frossar, är inne på min fjärde nu. Förra veckan i fjällen startade en trend med sötsaker, godis och efterrätter i princip dygnet runt och nu har jag lite svårt att bryta mönstret. Skulle behöva någon form av detox. Dricka en väldans massa vatten och äta groddar. Men det vill jag inte. Och när man kommer hem en tisdag och är supertrött så känns det väldigt väldigt lockande at sätta sig här med en stor kaffekopp och plocka fram det man hittar. Nu hade jag dessutom två kakor framme sedan gårdagens bakkalas, och då går det ju inte att låta bli. Hittade en ny favoritkaka, den här har allt! Det är en mjuk sockerkaka smaksatt med kokos och lemoncurd som är toppad med vaniljkesella och passionsfrukt. Passionsfrukt borde man ju baka mer med, det är ju hur gott som helst! Det blev många olika smaker i den här kakan och den blev saftig också, så jag gillar den verkligen. Hög blev den också, så det kräver en ganska stor form. Väl värd ett försök. Här är receptet, ur tidningen Hembakat.


Exotisk kaka med kokos och passionsfrukt

200 g rumsvarmt smör

2 ½ dl strösocker

3 ägg

1 dl crème fraiche

1 tsk bakpulver

1 dl kokosflingor

2 ½ dl vetemjöl

1 dl lemon curd


Topping:

150 g vaniljkesella

1 passionsfrukt


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Vispa smör och socker vitt. Vipsa sedan ner äggen ett i taget.

2. Vispa ner crème fraiche.

3. Blanda mjöl, bakpulver och kokos och rör ner det i smeten.

4. Häll smeten i en stor smord och bröad sockerkaksform.

5. Ringla lemon curden över smeten och blanda ner den i kaksmeten.

6. Grädda i ca. 50 minuter.

Låt kakan kallna i formen.

7. Ta ut kakan ur formen och bred över vaniljkesellan. Toppa med passionsfruktskärnor. Klart!





Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards