Alla inlägg den 16 mars 2013

Av enkakaiugnen - 16 mars 2013 23:23

    

I måndags kliade det i bakfingrarna och jag hade en hel drös övermogna päron liggandes här som jag ville baka upp, och så blev det. Hittade ett recept på en mandelkaka i Hembakat som jag tryckte ner lite päron i. Det gick riktigt bra men gräddningstiden blev dubbelt så lång eftersom kakan blev betydligt blötare än i ursprungsreceptet. Den här kakan kallas i original för Tuppkaka, något jag aldrig ätit. Med päron blev den god, men kanske lite för söt. Nu är det ju i och för sig få av de som läser den här bloggen som skulle säga att det är något negativt. Så här är receptet.


Päron- och mandelkaka

2 ägg

2 dl strösocker

75 g smält smör

2 ½ dl vetemjöl

3 päron, skalade, urkärnade och skurna i bitar

1 dl skållade mandlar


Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.

1. Vispa ägg och socker poröst. Blanda i smör och mjöl och rör till en slät smet.

2. Häll smeten i en smordoch bröad form med löstagbar kant, ca. 22 cm i diameter.

3. Tryck ner päronbitarna i kakan och strö över den skållade mandeln.

4. Grädda i ca. 40 minuter. Kolla kakan efter halva tiden och lägg aluminiumfolie över den om den börjar få för mycket färg. Känn med en sticka att den är klar, den ska inte vara för kladdig.

5. Låt svalna och pudra sedan lite florsocker över den.

Klart!

 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards