Alla inlägg den 3 april 2013

Av enkakaiugnen - 3 april 2013 08:00

   

Det är ju egentligen ganska sällan som man får till det som det ser ut på bilden när man bakar. Väldigt ofta blir det väldigt mycket plattare. Ganska ofta undrar jag också vad dom har under om det är en kaka eller muffins helt täckt med glasyr. Det kan ju vara vad som helst, skumgummi, en träbit eller något annat kreativt. Nu är det ju säkert inte så men i och med att jag är ganska misstänksam i vissa avseenden och verkligen inte gillar att bli lurad så tar jag det säkra före det osäkra och tänker att det nog finns ett uns av sanning i min teori. De här bullarna däremot är precis det dom ser ut att vara, fluffiga, saftiga och goda. Jag hade i lite rivna morötter i dom för att de skulle bli mer saftiga och det funkade bra tycker jag. Jag tycker ofta att matbröd blir torra och lite trista efter någon dag, men inte dom här, dom är väl värda ett försök. Här är receptet!


Enkla gramhamsbullar Ca. 20 st

50 g jäst

50 g smör

4 dl mjölk

2 tsk salt

1 tsk brödkryddor

1 msk strösocker

3 dl grahamsmjöl

2 dl dinkelmjöl med fullkorn

Ca. 5 dl vetemjöl.

1 mellanstor finriven morot


Gör så här:

1. Smält smöret och häll i mjölken i kastrullen. Värm tills det blir fingervarmt. (Ett bra knep jag brukar ta till här, för att veta när det är 37 grader, är att titta åt andra hållet och stoppa ner lillfingret i kasrullen. Om man inte känner när fingret är i vattnet då är det fingervarmt. Man får ju såklart se till att det inte är supervarmt).

2. Smula jästen i en bunke och häll lite av degvätskan över och rör ut jästen.

3. Tillsätt resten av degvätskan, salt, brödkryddor, socker, morötter och mjölsorterna lite i taget. Spara lite mjöl till utbakningen.

4. Arbeta degen ordentligt, gärna i maskin. Lägg sedan en bakdum över bunken och låt jäsa i ca. 30 minuter.

5. Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i 20 lika stora delar. Rulla dem till bollar och lägg å en plåt med bakplåtspapper.

6. Lägg en bakduk över varje plåt och låt jäsa i ytterligare 30 minuter. Sätt ugnen på 200 grader.

7. Grädda bröden i ca. 10 minuter.

Låt svalna på galler. Klart!

 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2013 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards