Alla inlägg den 13 april 2013

Av enkakaiugnen - 13 april 2013 23:00

        

Ojojoj vilken tystnad. Vad sysslar jag med? Jo, jag har varit sjuk, jobbat väldans mycket, haft kalas, planerat framtiden och ätit en hel del bakverk faktiskt. Jo, sen har jag bakat lite också. Så nu blir det skärpning under veckan som kommer och en hel del inlägg faktiskt. Här kommer veckans första bakverk, citronmuffins med lemon curd och maräng! Grundreceptet är Leilas muffins, men sen twistade jag dom lite. Längtade efter dom hela veckan och sen blev dom av. hade dem i ugnen lite för länge, men i övrigt blev dom goda. Snåla inte med fyllningen! Det är en bra bakregel överlag tycker jag, snåla inte!

Måste också få berätta att jag fått en förfrågan om ett roligt projekt och har tackat ja! Inte en jättegrej kanske, men för mig är det roligt! Berättar mer framöver!


Citronmuffins med maräng och lemon curd! Ca. 16 st

100 gr smör

1 dl mjölk

3 ekologiska ägg

2 ½ dl socker  

1 tsk vaniljsocker

3 ½ dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

lite salt

2 dl lemon curd


Maräng

3 äggvitor

2 dl socker


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Smält smöret.

2. Sikta samman mjöl, bakpulver och salt.

3. Vispa socker, ägg och vaniljsocker vitt och pösigt.

4. Häll mjölk och grädde i smöret och häll blandningen i äggsmeten. Rör ihop.

5. Rör försiktigt ner mjölblandningen i äggsmeten.

6. När smeten är någorlunda slät så häll den i en muffinsplåt klädd med formar.

7. Grädda i 12-15 minuter, vänta inte för länge med att ta ut dem!

8. Låt dom svalna lite och gröp sedan ur lite ur varje muffins, där ska det vara lemon curd sedan.

9. Lägg lite lemon curd i varje muffins och lägg tillbaka "locket" på dom.

Sätt ugnen på 250 grader.

Gör marängen:

Vispa äggvitorna i en väl rengjord bunke. Det får inte vara nån äggula med för då stelar det aldrig. Vispa tills det blir ett fast skum. Vispa därefter ner sockret, lite i taget.

10. Spritsa eller bred marängen över varje muffins.

11. Ställ in muffinsarna i ugnen igen i 1-2 minuter så marängen får lite färg. Titta ofta, det går jättefort!

Klart! Garnera med citronskal och citronmeliss.

 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2013 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards