Alla inlägg den 1 maj 2013

Av enkakaiugnen - 1 maj 2013 19:00

  

    

De här kom till en kväll förra veckan när jag fick ett desperat sötsug som jag inte kunde kontrollera. Det är faktiskt ganska sällan som sötsuget vinner över latheten i bemärkelsen att baka istället för att tina ur frysen. Men den här gången gick det av bara farten och dom blev supergoda. Kan ha berott på sötsuget också, men jag blev faktiskt jättenöjd. Här är receptet:


Choklad- och mandelmassamuffins 12 st

½ dl farinsocker

1 ½ dl strösocker

2 ägg

3 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

4 msk kakao

lite salt

50 g smält smör

½ dl mjölk

½ dl grädde

50 g choklad i bitar

mandelmassa att riva över

Ev. hallon


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Smält smöret.

2. Vispa ägg, socker och farinsocker vitt och pösigt.

3. Blanda alla torra ingredienser i en bunke.

4. Rör ner smör, mjölk och mjölblandning i äggsmeten och rör tills det blir en len smet.

5. Häll smeten i muffinsformar i en muffinsplåt.

Sen kan man välja lite hur man gör. Antingen har man i både hallon och choklad i några eller så har man bara choklad och bara hallon i några. Sen river man mandelmassa över de man tycker det ska bara mandelmassa på.

6. Sedan gräddar man dom i ca. 15 minuter

Klart!


 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards