Alla inlägg den 7 maj 2013

Av enkakaiugnen - 7 maj 2013 20:46

   

Här kommer nästa kaksort från bakkvällen, nämligen brysselkex! Jag såg dom på en bild som Sarah hade hittat och kom inte på namnet. Jag höll på hur länge som helst med olika b-ord, så till sist fick jag googla. Tror det är lite skadligt för hjärnan det där att man aldrig utmanar den hela vägen fram liksom. Man tänker en stund, men sen ger man upp och googlar istället, vilket borde göra hjärnan lite mindre tränad. I mitt fall är det dock perfekt eftersom mitt närminne då och då verkar nästintill obefintligt. Hur som helst var det här en väldigt enkelt kaka att göra och goda blev dom. Vi färgade strösockret med karamellfärg (vilket vi gjorde även med strösockret). Bara att droppa i eftersom och röra, inte för mycket dock för då smälter sockret. Här är receptet.


Brysselkex Ca. 20 st

200 g smör
1 dl strösocker
4 1/2 dl mjöl
2 tsk vaniljsocker

1/2 dl strösocker
Röd karamellfärg


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Färga sockret med karamellfärgen. lägg sockret i en skål och droppa i lite färg i taget.

2. Hacka ihop alla ingredienser på en skärbräda. Knåda ihop till en slät deg, se till att alla smörklumpar försvinner.

3. Rulla degen till en rulle, ca. 4 cm i diameter. Rulla rullen i det färgade sockret och ställ i den i kylen i ca. 1 timme.

4. Ta ut rullen och skär den i ½-1 cm tjocka skivor. Lägg skivorna på en plåt med bakplåtspapper.

5. Grädda kakorna i ca. 10 minuter.

Klart!

 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards