Alla inlägg den 16 maj 2013

Av enkakaiugnen - 16 maj 2013 21:45



 

Det roligaste med att baka tycker jag är att man får vara kreativ. Jag har ärvt ganska stora och arbetsvilliga händer till min stora sorg, vilket gör att smått pillrigt jobb, med nålar och penslar och liknande går mig extremt mycket på nerverna. Som tur är förekommer sånt sällan i bakning, där är det mer röra och hälla och greja. Men det är ändå kreativt. Särskilt när man bakar flera tillsammans. Det här är alltså det sista inlägget om bakkvällen vi hade tillsammans för några veckor sen och sist ut är dessa polkamaränger. Jag hann inte vara kvar och vänta på att de skulle blir klara så därför har jag fotat dem i ugnen.

När man ska göra polkamaränger så krävs det ju en del polkagrisar, krossade polkagrisar. Här får man verkligen utlopp för sin kreativet! På hur många sätt kan man krossa en polkagris? Man kan hamra dom i en platspåse (men då går påsen gärna sönder och så flyger det polkadamm i hela köket). Man kan också mixa dom om dom inte är stenhårda. Man kan ta dubbla påsar och slå påsarna hårt i något. Eller...så kan man ta bilen. Och köra fram och tillbaka över dom några gånger. Man får välja själv. Fick i efterhand höra att dom var jättegoda, Sarah hann inte ens smaka någon innan dom var slut. Bra betyg. Här är receptet, från recept.nu!


 

Polkamaränger Ca. 15 st.

4 st äggvitor
3 dl florsocker
1 dl fint krossade polkagrisar eller
4 st droppar pepparmintolja
4 droppar röd karamellfärg (cirkamängd)

 

Gör så här
Sätt ugnen på 125 grader.

1. Vispa äggvita och florsocker länge.

2. Krossa polkagrisarna fint i en mortel. Häll ner krosset (eller pepparminstoljan) i äggvitan.

3. Droppa ner karamellfärg, rör lite. Använd inte för mycket, marängerna ska bli randiga.

4. Klicka eller spritsa ut smeten på plåt. Grädda i cirka 50-60 minuter, beroende på storlek.

Klart!

      

 

 


Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards