Alla inlägg den 20 maj 2013

Av enkakaiugnen - 20 maj 2013 18:34

   


Vilken extremt bra helg det var! Jag åkte ner till sommaren kan man säga. Vilket jag också sa ungefär 15 gånger under tiden jag var där, men det kändes verkligen så. Här uppe är det fortfarande vår, men 40 min söderut var det sommar. Och framför allt fick jag träffa världens finaste lilla tjej som jag hade saknat så väldans mycket. Men nu har vi myst och kramats och krupit omkring och kastat boll och grejat. Så nu klarar jag mig några veckor till förhoppningsvis. I lördags var det alltså årets första sommardag och som sig bör, så avslutades den med grillning och somrig efterrätt. Vi föll för namnet på pajen, "Lat rabarberpaj" heter den och det stämde verkligen. Man gjorde i ordning den i sin egen form, hur smart som helst. Vi hade grädde till och det blev supergott! Det blev ingenting kvar av den, den var lite beroendeframkallande. En ny favorit.

Så här gör man:


Lat rabarberpaj med vit choklad 6 port.

400 g skalade och sköljda rabarberstjälkar

1 msk potatismjöl

1 dl socker

1 dl vetemjöl

1 dl havregryn

75 g smör

50 g vit choklad


Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.

1. Skär rabarbern i tunna skivor och lägg i en smord form.

2. Strö över socker och potatismjöl och blanda om.

3. Pudra över vetemjölet och strö sedan havregrynen över mjölet.

4. Skär smöret med en osthyvel och fördela ut det över havregrynen.

5. Hyvla chokladen överst och grädda pajen i ca. 20 minuter tills den får lite färg.

Servera med grädde eller vaniljglass!

 

Bra dag!

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards