Alla inlägg den 26 augusti 2013

Av enkakaiugnen - 26 augusti 2013 19:03

     

Jag har varken bakat eller bloggat på några dagar nu, har helt enkelt inte hunnit. Men då brukar ju baksuget infinna sig bara jag får tid och det fick jag i fredags. Jag trivs så väldans bra när jag får stå och greja och dona i min ensamhet, lyssna på Morgonpasset och vara kreativ. Jag började göra en lingonkaka som lät så jäkla god, med vaniljfyllning. Men mitt i baket upptäckte jag att det inte fanns några lingon i världen. Inte i min frys i alla fall. Så det fick bli vinbär i istället, men det funkade lika bra och den blev faktiskt riktigt god! Jag gillar när det är lite brytningar, syrligt och sött, det blir inte så sliskigt då. Så här är receptet, verkligen värt ett försök!


Vinbärskaka med vanilj 10-12 bitar.

3 ägg

3 dl strösocker

2 tsk bakpulver

4 dl vetemjöl

50 g smör, smält

1 dl vatten

Ca 4 dl vinbär (färska eller frysta)


Fyllning:

100 g smör

1 dl mjölk

3 msk vaniljsocker


Gör så här


Sätt ugnen på 180 grader.

1. Vispa ägg och socker pösigt och rör ner bakpulver, mjöl och smör.

2. Koka upp vattnet och blanda ner det. Rör ihop allt till en smet.

3. Smörj och bröa en form och häll smeten i formen.

4. Sprid ut vinbären över kakan och tryck ner dem lite.

5. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 35-40 minuter.

Lossa formen från kakan och låt den svalna.

Fyllning:

1. Smält smöret och tillsätt mjölken.

2. Vispa ner vaniljsocker och låt allt puttra i ca. 2 minuter under omrörning.

3. Dela kakan i två bottnar och fördela vaniljmjölken över bottnarna.

4. Sätt ihop bottnarna och strö över florsocker.

Klart!

   

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards