Alla inlägg under november 2013

Av enkakaiugnen - 2 november 2013 20:45


Jag fick tjuvstarta julen lite i år. Mitt i flytt och husbygge så fick jag ställa om till jul i köket i början av oktober, för att vara med i ett bakreportage. Det var riktigt roligt och lite nervöst också får jag väl erkänna. När reportaget var gjort så var det bara två veckor kvar till utflytt och med flyttlådor överallt och ett allmänt kaos runt omkring så fick julen i fönstret vara kvar tills utflytt. Så på sätt och vis så blev det ju jul i lägenheten det här året också. Till det här reportaget skulle jag baka inför advent och eftersom jag är helt tokig i saffran så var jag ju tvungen att baka någon form av lussebullar. Så kom jag att tänka på en gång när jag var på en tapasrestaurang här i stan för några år sedan och åt en helt sjukt god efterrätt med saffran och choklad. Så föddes idéen till den här bullen, som är en krämbulle fast med chokladfyllning. Saffran och choklad passar perfekt ihop fortfarande visade det sig, ett hett tips inför jul!

 

Saffransbullar med chokladfyllning Ca. 20 st

Saffransdeg:

3 dl mjölk

0,5 g saffran (1 påse)
50 g färsk jäst
1,5 dl strösocker
0,5 tsk salt
150 g rumsvarmt smör
1 ägg
11 dl vetemjöl

 

Fyllning:

150 g rumsvarmt smör
2 msk vaniljsocker
3 dl florsocker
100 g philadelphiaost

6 msk kakao

 

Strösocker till garnering

 

Gör så här:

  1. Värm mjölken tillsammans med saffranet tills den är fingerljummen, ca. 37 grader.

  2. Smula ner jästen i en bunke och rör ut den med lite av saffransmjölken.

  3. Tillsätt sedan resten av saffransmjölken, strösocker, salt, smör och ägg.

  4. Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en deg. Spara lite av mjölet till utbakningen.

  5. Jäs degen i bunken under bakduk till dubbel storlek i ca. 45 minuter.

 

Rör ihop fyllningen under tiden:

  1. Vispa ihop alla ingredienser till en slät smet. Fyll en spritspåse med fyllningen och lägg åt sidan.

  1. Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i 20 bitar. Rulla varje bit till en slät rund bulle och lägg på en plåt med bakplåtspapper.

  2. Gör ett hål i varje bulle och spritsa lite chokladfyllning i varje bulle. Täck hålet med deg så att fyllningen inte syns och lägg den sidan nedåt på plåten.

  3. Låt jäsa under bakduk i ytterligare 45 minuter.

Sätt ugnen på 225 grader.

  1. Grädda bullarna i ca. 8 minuter.

  2. Låt dem svalna lite och pensla dem sedan med vatten och doppa dem i strösocker. Eller ringla smält choklad över dem.

     

 Finn två fel!

 

Nu är det ett tag sedan jag skrev detta inlägg. Håller som bäst på att flytta in på nya stället och således även ut ur lägenheten men nu börjar det bli klart. Det som däremot inte börjar bli klart är en internetlösning på nya stället så därför dröjer det lite mellan inläggen. Men det kliar i både blogg- och bakfingrarna och jag längtar efter att få fota på nya ställen! Kommer bli en hel del skogsbilder! Så håll utkik, vi är snart tillbaka!

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards