Alla inlägg den 6 januari 2014

Av enkakaiugnen - 6 januari 2014 09:45

 

I år firade vi nyår hos några kompisar, en riktigt rolig kväll med massor av folk och sjukt god mat! Risotto, fläskfilé, sparris, blomkålspuré och bacon var bara en del av det som serverades. Matkoman la sig som en tät dimma när vi hade ätit. Så vi lämnade efterrätten en stund och tävlade i sång istället, hur kul som helst! Efter en stund gjorde jag i ordning efterrätten och tvingade på den på alla som passerade. Jag var efterrättsansvarig och det blev som namnet avslöjar en chokladmousse. Använde Roy Fares recept och det blev gott, men jag var inte helt nöjd med konsistensen. Det var första gången jag provade receptet så det definitivt bero på kocken. Men smaken var god, den beror ju helt på vilken choklad man väljer. Recpetet är lite omständigt, men jag har försökt dela upp det så bra jag kan.


Chokladmousse 4 port.

2 dl + 1 dl vispgrädde

120 g mörk choklad

4 äggulor

½ dl vatten

½ dl socker


Gör så här:

1. Hacka chokladen fint.

2. Vispa 2 dl grädde löst - ställ in i kylen.

3. Koka upp 1 dl grädde och häll den över den hackade chokladen och rör så det smälter och blir en slät tryffel.

4. Koka ihop vatten och socker i en kastrull så det blir en sockerlag.

5. Lägg äggulorna i en bunke och vispa dem lite lätt. Häll sockerlagen i en liten stråle i äggulorna och vispa samtidigt med elvisp på högsta hastighet till ett skum.

6. Vänd ner chokladtryffeln i skummet och blanda väl.

7. Blanda i grädden och blanda allting noga.

8. Häll/skeda upp moussen i glas. Ställ i kylen i minst två timmar.


Garnera med vispad grädde (ev. spetsad med lite konjak) och färska hallon. Klart!

 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards