Alla inlägg den 26 januari 2014

Av enkakaiugnen - 26 januari 2014 15:15

 

En av mina favoriter ända sedan jag var liten är just hallongrottor. Mamma brukade göra dem ibland och där föddes nog förkärleken till dem. Och det ska väl sägas att man inte kan jämföra smaken mellan sockerstinna och guldgula hallongrottor med den här mer nyttiga varianten, men de här kakorna är ett riktigt bra substitut! De smakar både hallon och själva kakdegen är god i sig. Väl värda ett försök! Och ja, det är liiiite socker i dem, men vill man inte det så kan man använda ett sockerfritt alternativ. Jag tycker dock att det är bättre att använda vanligt socker i liten mängd än att ersätta det med konstgjorda produkter. Men det är ju jag det. Bake away!


Sockerfria hallongrottor 8 st

40 gram rumsvarmt smör
1,5 dl mandelmjöl
2 msk hasselnötsmjöl
1 msk strösocker (eller sockerfritt alternativ)
4 vrid med vaniljtwistern (eller ½ krm vaniljpulver)

Hallonfyllning:
20 gram skogshallon, lite mosad banan (1/4)
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 150 grader.
1. Blanda alla torra ingredienser i en bunke och mosa ner smöret. Är degen för kladdig och smörig kan man tillsätta mer mandelmjöl.
2. Rulla cirka åtta bollar av degen och lägg i småkakeformar på en plåt. Tryck en grop i varje boll.
3. Mosa skogshallonen och bananen och bland ihop. Smaka av så det är lagom sött. Är det för surt så tillsätt mer banan. Fördela hallonfyllningen i kakorna.
4. Grädda mitt i ugnen i 17 minuter.
 
  

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards