Alla inlägg den 15 februari 2014

Av enkakaiugnen - 15 februari 2014 13:30

 

Jag fick ett litet infall när jag bakade de här. De ska ju vara sockerfria, vilket de i princip är. Men när jag stod och rörde ihop kokostoscan och det luktade mer som jag gjorde en bechamelsås på grund av smöret, grädden och bristen på socker, så drog jag en gräns. Det ska ju vara gott också. Så jag sockrade kokostoscan lite innan jag hällde i kokosen. Det var nog onödigt såhär i efterhand, det hade kanske räckt med kokosen. Det blir ju ganska sött av den. Men muffinsarna som helhet blev tokgoda! Bra blåbärssmak, gott med toscan till också. Men väldigt mycket fett kändes det som. Det liksom rinner från dem om de blir tinade i micron en stund. Så det var väl det negativa. Men man kan ju inte få allt. Världens tristaste citat, och det mest sanna också. Men har man inget problem med fett så funkar det klockrent. Och annars funkar det fint då med. Här är receptet, från Baka Sockerfritt. Lite omgjort som vanligt.

 

Blåbärsmuffins med kokostosca 6 st

50 gram smör
1 ägg
3 msk vispgrädde
1 dl mandelmjöl
3 msk hasselnötsmjöl
2 tsk kokosmjöl
1 msk strösocker (eller annan sötning)
2 tsk bakpulver
5 vrid med vaniljtwistern
40 gram blåbär
1 mosad banan
 
Kokostopping:
20 gram smör
2 msk vispgrädde
ca 1 dl kokosflakes
ca 1 tsk strösocker (eller annan sötning)
Ev. 1 tsk sirap (om man vill lyxa till det lite)
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
1. Smält smöret.
2. Blanda alla torra ingredienser med varandra.
3. Rör ner ägg, grädde, mosad banan och smör.
4. Rör sist ner blåbären försiktigt. Fördela smeten i 7 muffinsformar.
 
Kokostopping:
1. Koka upp smör och grädde, och sjud tills det tjocknar.
2. Rör ner socker, kokos och ev. sirap.
3. Fördela kokostoppingen på muffinsarna
4. Grädda i ca. 13 minuter.
Klart!
   

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards