Alla inlägg den 18 februari 2014

Av enkakaiugnen - 18 februari 2014 21:58

   

Det är för lite socker här nu och för lite kiwi också. Det var ett tag sedan jag bakade med kiwi nu, vilket är synd för det är ju så väldans gott! Här är en favorit i repris. En riktigt god och saftig kaka som får rätt så mycket kiwismak. Det är ju kiwitider nu också. Tror jag i alla fall, det är hur som helst billigt nu. Vilket i och för sig sällan är en garanti för att något är bra. Jaja, kakan är bra i alla fall. Testa den! Imorn blir det bakmarathon här hemma, ska fixa fredagsfika, annat fika och nyttigare fika. Bake away alltså!


Kiwikaka

125 smör
1 1/4 dl socker
2 ägg
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2-3 kiwifrukter


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Skala kiwifrukterna och skär dem i  små tärningar.

2. Vispa smör och socker poröst.
3. Tillsätt äggen, ett i taget, under vispning.
4. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker noggrannt.
5. Rör ner blandningen i äggsmeten.
6. Blanda ner kiwibitarna i smeten så de fördelas jämt.
7. Häll smeten i en smörad och bröad form (1 liter).
8. Grädda kakan på galler i nedre delen av ugnen i ca. 50 min-1 timme.

Ät den med en kopp kaffe eller ett glas saft. Vill du spara den längre än 2 minuter, kan du förvara den i kylen i några dagar eller frysa in den. Då håller den i ca. 3 månader.

 
  

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards