Alla inlägg den 11 april 2014

Av enkakaiugnen - 11 april 2014 11:45

   
Det var en väldans tjat om scones här nu, men det är ju så jäkla gott! Och lättbakat och lättätet. Så här kommer ett till sconesrecept och det här är i ärlighetens namn snäppet bättre än det förra, mest på grund av chokladen. Originalreceptet är Leilas men jag ville ha lite grövre scones så jag gjorde om lite som jag tyckte själv. Det var en riktigt bra deg, de reste sig och blev jättefina när jag gräddade dem. Här är receptet.
 
Chokladscones med grahamsmjöl. Ca. 12 st.
2 ½ grahamsmjöl
5 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
1,5 tsk bakpulver
0,5 dl strösocker
125 g kallt smör
1 ekologiskt ägg
2 dl mjölk
100 g mörk choklad, hackad i små bitar.
 
Gör så här:

Sätt ugnen på 250 grader.
1. Blanda de torra ingredienserna i en bunke (utom chokladen).
2. Tärna smöret och nyp ihop det med de torra ingredienserna. 
3. Vispa samman ägg och mjölk.
4. Rör ner äggvispet i mjölblandningen och rör ihop till en deg.

5. Rör ner chokladen och knåda ihop till en deg.

6. Platta ut degen till en längd, cirka 3 cm tjock, på mjölat bakbord och stansa ut ringar, blommor eller liknande. Eller skär ut lagom stora bitar.
7. Lägg bitarna på en plåt med bakplåtspapper.  Pensla dem med uppvispat ägg och strö över råsocker.
8. Grädda i mitten av ugnen i cirka 10 minuter, tills de fått lite färg.

Servera med lite smör och ost.

    

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2014 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards