Alla inlägg den 26 april 2014

Av enkakaiugnen - 26 april 2014 10:00

   

Här är en återvinningspaj. Jag tycker det är ett fiffigt sätt att slippa slänga mat, att göra paj av det. Jag brukar frysa in överbliven frosting och glasyr, pajdegar och olika smulpajsströssel. Superbra att ha om man vill fixa en paj eller flera lite snabbt. Igår var en sån kväll så jag rotade igenom lådorna och hittade en påse med smuldeg och en med digestivecrunch. Så jag blandade ihop de två och fick en ny pajdeg. Till det tinade jag lite olika bär, rörde ner strösocker och potatismjöl, la alltihop i två små ugnsformar och strödde smuldegen över. Lite gräddning på det så är man hemma sen. Men en smulpaj dessutom. Det här är mitt bidrag till Söta sakers bakutmaning Månadens Sötsak denna månad, där temat är "knaprigt".


Återvinningspaj med blandade bär 2 st små

50 g kallt smör, i tärningar

0,25 dl muscovadosocker

0,75 dl fullkornsvetemjöl

1 dl fullkornshavregryn

(eller pajdeg sedan innan)

3 dl blandade frysta bär (mängden minskar när de tinar)

2-3 msk strösocker

1 msk potatismjöl


Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.

1. Smörj två små pajformar med smör.

2. Nyp ihop smöret med socker, mjöl och gryn till en smulig massa. Är den för fast så ha i lite mer havregryn. Eller använd deg sedan innan.

3. Låt bären tina och rör sedan ner socker och potatismjöl (häll ev. av lite vätska innan).

4. Häll bären i formarna och strö smulpajen över.

5. Grädda i ca. 15-20 minuter.

Klart!

 

 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2014 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards