Alla inlägg den 10 maj 2014

Av enkakaiugnen - 10 maj 2014 19:11

 

Nu har jag bakat den ena sockerfria och mjölfria muffinsen efter den andra här och jag har väl inte riktigt hoppat högt av smaksensation än, men jag kommer allt närmare. Det här är det bästa recept jag provat hittills när det gäller sockerfria muffins. De blev riktigt söta och saftiga med en god chokladsmak. Både smeten och den färdiga muffinsen smakade nästan precis som vanliga chokladmuffins. Jag hade dadlar i och dessutom lite vetemjöl (mest eftersom jag vill och kan - det ingick inte i receptet) och det blev sötare än att bara baka med banan. Nästa gång ska jag prova att ha i lite bakpulver också så att de blir lite luftigare, får se hur det funkar. Men här är alltså gårdagens recept, de bästa sockerfria muffinsarna jag gjort hittills. Receptet kommer från Ulrika Hoffer.

 

Sockerfria och glutenfria chokladmuffins 10 st

3 dl mandel (alt. byt ut ½ dl mandel mot vetemjöl, men då blir det ju inte glutenfritt)

3 ägg

1 ½ dl dadlar

1 mogen banan

1 dl vatten

½ dl kakao


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Mixa mandeln till ett mjöl i en matberedare.

2. Tillsätt äggen och mixa en stund till.

3. Tillsätt överiga ingredienser och mixa till en slät smet.

4. Rör om och fördela i 10 normalstora muffinsformar.

5. Grädda i 15-20 min (kolla att de är klara med en provsticka, de ska inte vara kladdiga)

Servera som de är eller med bär och grädde!

 

Av enkakaiugnen - 10 maj 2014 18:19

 

Jag älskar verkligen sura godisar, det är det absolut godaste i karamellväg. Så när jag såg det här receptet av Ulrika Hoffer var jag tvungen att prova det. Det blev riktigt gott, syrligt men ändå sött tack vare aprikoserna. Det var dessutom superenkelt att göra. Man bara mixar ihop allt, rullar till kulor, kyler en stund och sen är det klart! Här är receptet, so jag ändrat lite som jag själv tyckte.


Citrongodis (ca. 20 st små)

2 dl gula torkade aprikoser

skal av 1-2 citron (beroende på smak, jag använde 1, 5)

2 msk citronsaft

½ dl rapsolja


Gör så här:

Lägg alla ingredienser i en mixer. Kör en stund tills det blir en massa.

Rulla till bollar och lägg på en tallrik. Låt stå i kylen en stund.

Klart!

Det blir nog inte enklare än så att stilla sötsuget...

 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Maj 2014 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards