Alla inlägg den 18 maj 2014

Av enkakaiugnen - 18 maj 2014 22:36

     

Man längtar och längtar. Man längtar nästan ihjäl sig vissa gånger, särskilt vissa gånger i januari när det är sådär svart ute och smällkallt och tiden står stilla. Men så blir det ljusare och lite gladare och det blir grönt och till slut luktar det fuktig asfalt. Nu är det till slut, nu är det sommar! "Ja, idag ja" sa pappan. Nej, det är faktiskt dags nu. Det är inte april och jag är inte våridioten som söker mig till solen exakt hela tiden. Värmen och solen ska stanna nu, för nu är det faktiskt sommar. För att fira detta, eller egentligen inte därför utan helt av sig självt, så blev det en helg på altan med sol, sol och en och annan kaka. Det är nåt med sol och altan som gör att man måste fika en hel del. Sommar är fikatid. Sommarfika innebär oftast bär i olika former och kombinationer. Dagens recept är just en sån klassiker, hallongrottor. Inte vilka som helst, utan Roy Fares variant. Lättbakat och riktigt gott, med mycket smör och vanilj i degen. Vill man hellre ha en sockerfri variant av hallongrotta så hittar man det här. Bake away!

 

Hallongrottor Ca. 20 st. små

100 g rumsvarmt smör

0,75 dl strösocker

½ msk vaniljsocker

½ tsk bakpulver

4 dl vetemjöl

(1 ägg) - jag hade slut på ägg så jag tog 1 msk vatten istället som nödlösning.


Gör så här:

Sätt ugnen på 180 grader.

1. Blanda alla ingredienser i en bunke och arbeta ihop till en jämn deg.

2. Dela degen i ca. 15-20 bitar och rullar bitar till små kulor/bollar.

3. Lägg bollarna i småkakeformar och tryck ner tummen i varje. Fyll hålen med hallonsylt, eller annan sylt.

4. Grädda i 12-15 minuter, tills kakorna fått lite färg.

Klart!

   

Måste nog ändå säga att mammas recept är lite bättre, det var min absoluta favoritkaka när jag var liten.

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Maj 2014 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards