Alla inlägg den 29 maj 2014

Av enkakaiugnen - 29 maj 2014 23:30

    

Jag är helt tokig i müsli och äter det varenda dag, ibland både till frukost och middag. Om man är en sån som tycker att frukost är en av de största anledningarna till att klvia upp på morgonen så tycker jagatt man ska kolla in den här bloggen; frukosterar. Kreativa och goda frukosttips! åter till müslin, den är busenkel att göra också. Jag vill rosta den, det känns mer lagat då och så blir det mer smak tycker jag. Det här är ett recept som jag alltid utgår ifrån men som jag varierar med olika typer av torkad frukt och olika slags frön och nötter. Det är en osötad müsli, men ju mer torkad frukt man har, desto sötare.


Rostad müsli med kanel och russin ca. 1,5 liter

4 dl fiberhavregryn

4 dl rågflingor
3 dl blandade naturella nötter
1,5 dl solrosfrön
1 dl kokos
1,5 msk mald kanel
0,5 msk kardemumma
1 dl vatten
1 apelsin - saften
½ dl rapsolja
(Ca. 5 dl Corn flakes)
1 dl russin
 
Gör så här:
Sätt ugnen 200 grader.
1. Blanda flingor, frön, nötter, socker och kryddor (obs, ej corn flakes och russin) i en bunke.
2. Blanda saften från apelsinen med vatten och rapsolja - rör noga.
3. Häll vätskan över och grynblandningen och blanda ordentligt.
4. Häll ut på en plåt med bakplåtspapper. Rosta i ugnen i ca. 25 min, rör om FLERA gånger under tiden.
5. Låt müslin kallna på plåten. Blanda sedan ned russin och corn flakes och låter müslin svalna helt. Förvara den sedan i en burk med lock.

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Maj 2014 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards