Alla inlägg den 4 juni 2014

Av enkakaiugnen - 4 juni 2014 22:30

            

Fortsätter på det franska temat med dessa Pain au chocolat från förra sommaren. Det är verkligen en favorit hos mig. En croissant fylld med choklad, det blir ju knappast bättre. Då var det första gången som jag gjorde pain au chocolat och det kommer jag göra igen, de blev hur goda som helst med en ganska stark chokladsmak. Receptet var ett hopkok från lite olika recept och mina egna idéer och det var väldigt lättbakat. Gick ganska fort också. Så här gjorde jag.


Pain au chocolat  6 st

6 smördegsplattor ā 75 g (450 g totalt)

100 g fint hackad mörk choklad

50 g smör

3 tsk vaniljsocker

2 msk strösocker

1-2 msk kakao

1 ägg


Gör så här.

Sätt ugnen på 200 grader.

1. Låt smördegen tina och kavla varje platta till dubbel storlek på längden, ca. 16 cm ska varje platta bli.

2. Dela plattan i mitten så du får två relativt smala rektanglar (kortsidan ska vara 8 cm).

3. Mosa ihop smör, socker, vaniljsocker och kakao på en tallrik. Smaka av och tillsätt ev. mer socker.

4. Bred lite smörkräm längs ena kortsidan på varje platta. Strö chokladen över platten.

5. Rulla ihop plattorna till rullar, från kortsida till kortsida. Lägg rullarna med skarven nedåt på en plåt med bakplåtspapper.

6. Pensla rullarna med ägg och grädda i ca. 10-15 minuter. Håll koll på dem så de inte bränns.

Klart!


Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
<<< Juni 2014 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards