Alla inlägg den 7 juni 2014

Av enkakaiugnen - 7 juni 2014 16:30

   

Sylt är alldeles för gott för att vara utan och det påminner mig om att jag äter pannkakor alldeles för sällan. När jag var liten så räknades pannkaka som middag, en väldigt bra regel. Här i det nya hemmet så gäller inte den regeln tyvärr. Våfflor däremot, är en helt annan sak. Märkligt. Ska ordna upp det där. Sylt är ju hur som helst löjligt enkelt att göra och dessutom billigt om man plockar bären själv. Ibland gör jag med syltsocker - då blir sylten lite fastare, men den här gången gjorde jag med vanligt strösocker och det blir minst lika gott. Den här sylten kommer dyka upp i en massa kakor framöver. Här är receptet.


Blåbärssylt ca. 9 dl

1 kilo blåbär

3 ½ dl strösocker (jag brukar börja med lite mindre mängd och smaka mig fram så det inte blir för sött)


Gör så här:

1. Lägg de rensade bären i en kastrull. Låt dem koka upp och koka på svag värme i ca 8-10 minuter. Rör om ibland.

2. Rör ner sockret och låt sylten koka upp igen och låt den koka i några minuter.

3. Häll upp sylten på väldigt rena glasburkar. Låt den svalna lite, sätt på locken och vänd sedan burkarna upp och ner så bildas ett vakuum och sylten håller längre.

Ät till allt du möjligtvis kan komma på. Kanske på kex med brieost? Eller i en muffins? Fler förslag?

   

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
<<< Juni 2014 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards