Alla inlägg den 9 juni 2014

Av enkakaiugnen - 9 juni 2014 20:15

   

Mer franskt! Blev lite hastigt och lustigt fikaansvarig igår och hade alldeles för lite tid på mig att baka något, så då fick det bli galetter eftersom jag hade färdiga bottnar i frysen. Gick hur smidigt som helst. Jag tog fram en botten och la på en plåt med bakplåtspapper, slog på ugnen och satte in galetten en kort stund så den blev mjuk. Sen strödde jag över blåbär och hallon, kryddade med socker och kardemumma och till sist hyvlade jag smör över alltihop. Sen blev den gräddad i 12 minuter och vips hade man en färdig paj. Här är ursprungsreceptet på bottnarna, men har man redan gjort dem och fryst in så får man hoppas vidare till steg 6. Bonus.


Bärgaletter 8 bottnar

35 g jäst

½ dl vatten

375 g smör, rumsvarmt

1 dl strösocker

2 citroner, rivet skal av dem

½ tsk salt

3 ägg

Ca 12 dl vetemjöl + extra till utbakning


Fyllning till 1 galette:

2 dl blandade bär

½-1 msk potatismjöl

½-1 tsk mald kardemumma

25 g smör

2-3 msk socker


Gör så här:

Botten:
1. Vispa ihop smör, socker, citronskal och salt.

2. Vispa ut jästen i vattnet och vispa sedan ner det i smörblandningen.

3. Vispa ner äggen och rör därefter i mjölet, lite i taget.

4. Knåda ihop till en kladdig deg och låt sedan jäsa i 30 minuter under bakduk.

5. Dela degen i 8 bitar. Forma till runda kakor och kavla ut dem till ca. 20 cm i diameter.

(Om du ska frysa dem så frys dem med dubbla bakplåtspapper mellan bottnarna så är det lättare att ta isär dem).


Sätt ugnen på 225 grader.

6. Lägg bottnen på en plåt med bakplåtspapper.

7. Blanda bären med potatismjöl och strö ut dem över degen.

8. Strö över kardemumman och sockret och hyvla sedan över smöret.

9. Grädda mitt i ugnen i ca. 12 minuter tills galetten fått fin färg.

Klart!

 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
<<< Juni 2014 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards