Alla inlägg den 11 juni 2014

Av enkakaiugnen - 11 juni 2014 20:30

   

Här står det en syltbukr mitt i jordgubbslandet, det var väl naturligt? Nja... Men vad gör man inte för fotandet?

Nu är ju jordgubbarna i högform, svenska och färska. Så jag gjorde tvärtom, köpte frysta jordgubbar från Polen och kokade sylt på dem. De färska är ju så goda som de är, och sylten smakar ju väldans bra även på frysta jordgubbar. Superenkel att göra också, bara socker och bär. Så här gjorde jag.


Jordgubbssylt ca. 5 dl

1 kg jordgubbar

3 ½ dl socker (jag tar alltid lite socker i början och smakar av tills jag tycker det är lagom sött).


Gör så här:

Dela jordgubbarna i mindre bitar och lägg i en kastrull. Låt jordgubbarna koka upp, rör ibland och tillsätt eventuellt någon matsked vatten om bitarna vill bränna fast.

Häll på sockret och låt det koka upp. Koka lugnt i några minuter och ta sedan sylten åt sidan.

Häll upp sylten på torra och väldigt rena burkar, så är risken mindre att sylten blir dålig. Sätt på locket och vänd burkarna upp och ner.

Förvara i kylten när de svalnat.

 

Av enkakaiugnen - 11 juni 2014 07:30

   

Här är en klassiker. En räddare i nöden, som går fort och är busenkel att göra. En sockerkaka som man kan slänga ner valfria bär i. Denna gång blev det blåbär. Receptet är Leilas, förutom blåbären då.


Sockerkaka 1 st

3 ekologiska ägg

2 ½ dl strösocker

1 tsk vaniljsocker

50 g smör

1 dl mjölk (jag tog hälften mjölk, hälften grädde)

3 ½ dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

lite salt

1 näve blåbär


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Smält smöret.

2. Blanda mjöl, bakpulver och salt noggrannt.

3. Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt.

4. Blanda ner mjölken i smöret och häll blandningen i äggsockret.

5. Vänd försiktigt ner mjölet i äggsmeten (vispa inte!!)

6. Blanda ner blåbären.

6. Häll smeten i en smörad och bröad form. Häll pärlsocker på kakan.

7. Grädda i ca. 25-30 minuter, känn med en sticka så den inte är kladdig.

Klart!

 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
<<< Juni 2014 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards