Alla inlägg den 28 juni 2014

Av enkakaiugnen - 28 juni 2014 10:15

   

Vet inte riktigt hur jag ska förklara de här kakorna. Det är som en småkaka med tre delar, mandelbotten, jordnötssmör och så choklad överst. En riktigt mastig liten sak, men jäklar vad god! Spännande också med lite saltare kakor än vanligt, jordnötter är ju fiffiga på det viset. Den är sockerfri och man väljer sockerfri choklad, men jag misstänker att den innehåller en del kalorier ändå tack vare alla nötter och mandlar. Så helt nyttig är den ju inte, men väldigt god. Värt ett försök. Receptet kommer från Baka Sockerfritt.

 

Sockerfria jordnöts- och chokladkakor Ca. 12 st.

Botten:
20 gram rumsvarmt smör
½ dl mandelmjöl
2 tsk kokosmjöl
1 msk riven kokos
2/3 msk sötströ el. socker
1 krm vaniljpulver

Fyllning:
40 gram jordnötssmör
Toppa med:
Ca 80 gram choklad (hälften ljus, hälften mörk)
ev. kokosolja
 
Gör så här
Värm ugnen till 175 grader.
1. Blanda alla ingredienser till bottnen noga.
2. Tryck ut degen i botten av småbrödsformar - samma som till ex. hallongrottor.
3. Grädda mitt i ugnen i ca 10-14 minuter. Låt dem svalna.
4. Lägg på en klick jordnötssmör på varje kaka.
5. Smält choklad (eventuellt tillsammans med olja).
6. Häll först på den ljusa chokladen och därefter den mörka ovanpå kakan och jordnötssmöret.
7. Låt svalna i kylskåp. Ta bort pappret från kakorna.
   

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
<<< Juni 2014 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards