Alla inlägg den 8 juli 2014

Av enkakaiugnen - 8 juli 2014 23:53

Ett nytänk i grillsammanhang från tidigare somrar - vattenmelon, feta, oliver, jordgubbar och tomater. Enkelt, när man väl vet det...

    

Har samlat på mig lite matinspiration senaste veckan. Fått upp ögonen för färsk broccoli, kikärter, bönor och chiafrön bland annat. Nyttigt så man ramlar av pinnen, dessutom kul att testa nya saker. Det är konstigt det där med hur man går i sina matspår och inte förnyar sig så ofta. Eller är det bara jag? Jag har ätit broccoli hur många gånger som helst, men aldrig i färsk form. Säger kanske något om hur mat produceras och hur man ser på den... Broccoli har till exempel alltid varit fryst och förkokad i min värld, tills nu.

Chiafrön var också en höjdare att testa. Jag har sett dem lite här och där, men aldrig testat själv. Så i fredags, sommarens första riktigt soliga, så bjöd Lisa på en brakfrukost i solen utanför sin stuga. Jag blev så sjukt matinspirerad. Chiapudding med mandelmjölk, rödbetsjuice och frukt, ägg och avocadomackor - ja det mesta fanns. Det är ju riktigt roligt att äta hos någon annan och prata mat sådär. En sak som slog mig kvällen innan var vad olika mat man äter till middag. Flera rätter som vi pratade om hade jag inte en susning om vad det var - också väldigt inspirerande. Då blir jag ivrig, då kliar det i fingrarna. Jag vill testa, NU! Har därför under denna helg ätit två färska broccolihuvuden. Chiafrön är på ingång och puddingen med dem. Men det vore ju roligt att göra något mer av det här middagspratet - av bristen på variation i vardagen. Den drabbar i alla fall mig.

Man kanske kan mejla varandra matlistor? Vad äter du i veckan? Eller vad åt du förra veckan? Allt handlar ju om att testa, köpa hem och prova. Bryta köttfärssåsmönstret - eller monstret snarare.

Hur gör ni för att variera maten? Var hittar ni inspiration? Har ni någon ny maträtt eller ingrediens som ni just fallit pladask för?


En av mina inspirationskällor förutom matprat med vänner är pickipicki som lagar mycket annorlunda mat och skriver på ett härligt sätt om det. Det finns dessutom en hel del matsedlar där med spännande innehåll.

En annan är chiliconkarin som lagar det mesta och får det att se både gott och enkelt ut.

Har ni fler att fylla på med?

Resor kan ju ge enormt mycket matinspiration! För två år sedan var vi i Nice, en helt fantastisk stad på alla sätt. Köpte med mig smaksatt socker och kryddor hem bland annat. Och fick ett sug efter crème brûlée som jag numer kan bota tack vare min s.k skärbrännare...

 

Eftersom det här inlägget egentligen skulle handla om en god och lättbakad sommarkaka men den väldigt sommarbortglömda frukten kiwi, så kommer länken till det inlägget här. Och bilden.

 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2014 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards