Alla inlägg den 19 juli 2014

Av enkakaiugnen - 19 juli 2014 08:00

 

Jag är en expert på att lura mig själv, särskilt när jag ska vara effektiv och hinna mycket. Ofta när jag bakar så börjar det hela med att jag ska baka något litet, denna gång sockerfria havrekakor. När jag ändå var på gång tänkte jag att jag kan ju lika gärna baka lite matbröd också. Så blev det och tiiid tog det, två timmar senare var det klart. Inte så effektivt ändå. Är det nån som gör likadant? Det var hur som helst ändå värt det, nybakat bröd är ju bland det bästa som finns! Ett Leila-recept blev det, har faktiskt inte bakat så många av hennes bröd men det ska jag ändra på för det blev riktigt gott. Hennes recept känns alltid så välgjorda och genomtänkta. Jag blir i princip alltid nöjd när jag bakar ur hennes böcker. Här är receptet, men jag la till fint rågmjöl istället för bara rågsikt. Det kan man ju göra som man vill med.


Vad har ni för favoritbröd? Länka gärna!

 

Leilas rågrussinbullar Ca. 15 st små

35 g smör

3 dl mjölk

1/2 dl mörk sirap
1 tsk salt
1 tsk brödkryddor
50 g jäst
1 dl russin
5 dl rågsikt
3 dl fint rågmjöl (eller 3 dl rågsikt)
 
Gör så här:
1. Smält smöret i en kastrull och häll sedan i mjölk, sirap, salt och brödkryddor. Värm till fingervarmt (37 grader).
2. Smula jästen i en degbunke och häll i lite av degvätskan, rör ut jästen.
3. Häll i resten av vätskan, russin och sist mjölet, lite i taget.
4. Arbeta ihop till en smidig deg och låt jäsa under bakduk i 30 minuter.
Sätt ugnen på 225 grader.
5. Ta upp degen på mjölat bakbord och dela i 12-16 bitar. Doppa dem i rågsikt och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa under bakduk i ytterligare 30 minuter.
6. Grädda bullarna i mitten av ugnen cirka 10 minuter.
Klart!
   

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2014 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards