Alla inlägg den 2 augusti 2014

Av enkakaiugnen - 2 augusti 2014 11:00

Jag hittade en mjölkchoklad med schweizernöt i ett köksskåp och kom på att jag sett ett recept på mjölkchokladsnittar på yra mammans recept. Gå in där och kika, det finns en massa gott där! Receptet kommer från början ur ett nummer av Hembakat där en bagerska med amerikanska rötter bjuder på dem. Väldigt goda och härlig konsistens tycker jag. Som sig bör när upphovskvinnan är amerikan så är det väldigt mycket av allt i de här godingarna. Mycket choklad, mycket smak och stooora kakor. Själv hade jag kunnat göra dem hälften så stora, för de blir så höga och fina i ugnen och därmed tillräckligt stora i alla fall. Fast nu är det ju helg och då kan man ju få en stooor, och inte bara en...


Mjölkchokladsnittar Ca 16 stora

175 g rumsvarmt smör

½ dl strösocker

½ dl rårörsocker (el.muscovadosocker)

3 msk sirap (gjord på rörsocker enl.receptet, men jag tog vanlig)

5 dl vetemjöl

1 ½ tsk bakpulver

1 tsk vanliljsocker

100 g mjölkchoklad


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Rör ihop mjukt smör och strösocker med elvispen.

2. Rör ner sirap och sedan alla övriga ingredienser.

3. Knåda ihop degen, det tar en stund innan den går ihop.

4. Forma degen till en rulle, lika lång som bakplåten. Lägg rullen på en plåt med bakplåtspapper och platta till den lite.

5. Grädda mitt i ugnen i 20-25 minuter. Den är färdiggräddad när ovansidan spricker lite och den känns fast när på trycker på den. Viktigt att inte övergrädda den.

6. Låt längden svalna i ca. 5 min, skär den sedan i sneda bitar. Låt kallna på plåten.

Klart!

En ny favorit! Saftig och mjölig på samma gång. Godast nygräddad!

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards