Alla inlägg den 10 augusti 2014

Av enkakaiugnen - 10 augusti 2014 09:00

   

Kvällsfika är även det bland det bästa som finns. Det känns som att jag ofta skriver att saker och ting är det bästa som finns, men saken är den att jag är väldigt lättroad och har ganska lätt för att bli väldigt glad över väldigt lite. Kvällsfika till exempel. Särskilt den här typen, med morotsbröd, ost och smör. Det är ett kalljäst bröd som fick stå i kylen över dagen och så klickade man bara upp degen i brödformar på kvällen och gräddade. Bland det smidigaste bröd jag gjort och gott dessutom. Lite degsegt i mitten kanske, men hellre det än torrt. Här är receptet, ur tidningen Bakat&Gott, men lite omgjort som vanligt.


Morotsbröd 2 limpor

2 morötter, finrivna

25 g jäst

6 dl kallt vatten

2 tsk salt

2 msk solrosolja

6 dl vetemjöl

4 dl grahamsmjöl

2 dl fiberhavregryn

½ dl linfrön

½ dl solrosfrön


Gör så här:

1. Smula jästen i en bunke. Häll på lite av vattnet och rör ut jästen i det.

2. Häll på resten av vattnet, salt och olja.

3. Rör ner resten av ingredienserna, sist mjölet, lite i taget.

4. Blanda ordentligt och plasta sedan in bunken och ställ i kylen över natten (eller under dagen).


5. Sätt ugnen på 250 grader.

6. Lägg bakplåtspapper i två brödformar och klicka ner degen i dem.

7. Grädda längst ner i ugnen i 15 min, sänk temperaturen till 225 graderoch grädda i ytterligare 10 minuter.

Klart!

 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards