Alla inlägg den 19 augusti 2014

Av enkakaiugnen - 19 augusti 2014 08:00

   

Digestivekex är beroendeframkallande, i alla fall de som råkar ligga i min skafferilåda. De man köper är ju väldigt söta så därför provade jag att baka egna och det blev väldigt likt originalet, bortsett från en sak. De blev för salta. Jag minskade mängden socker lite men hade kvar lika mycket salt och det skulle jag inte ha gjort. Så nästa gång ska jag minska på saltet om jag ens ska salta något alls. Men konsistensen blev lik de kex man köper och då får man ju vara nöjd. Här är receptet, från en ny blogg jag hittat som heter Hippiehäxan.


Digestivekex 15-20 kex

2 dl havregryn
1 dl grahamsmjöl
1 dl vetemjöl
1 msk råsocker
½ tsk bikarbonat
1 krm salt
1 skvätt citronsaft
75g smör
ca 2 msk mjölk



Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

1.  Mixa havregryna fint till ett mjöl i en mixer. Blanda i resten av de torra ingredienserna.

2. Pressa i lite citronsaft och tärna ner smöret. Mixa till en smulig massa.

3. Häll degen i en bunke och tillsätt mjölk efter hand. Blanda ihop tills du får en smidig deg nog för att kunna kavla ut (ag fick ta lite extra mjölk för att den skulle bli smidig).

4. Kavla ut degen till en platta som är några mm tjock och stansa ut små rundlar.

5. Lägg på plåt med bakplåtspapper och nagga.

6. Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter.

7. Stäng av ugnen och låt stå kvar i ugnen på eftervärme i 30 minuter.

Klart!

Ät med smör, ost och marmelad!

   

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards