Alla inlägg den 5 september 2014

Av enkakaiugnen - 5 september 2014 23:08

      

Eller baka med äpplen kanske hade varit en mer träffande rubrik när jag tänker efter... Hur som helst så är det ju äppeltider nu, helt underbart är det! Värmen, färgerna, dimmiga och kyliga morgnar och värmeljus, det är ju så mysigt så man ramlar av pinnen nästan. Och perfekt årstid för bak även om denna vecka verkligen inte gett någon baktid alls. Får fixa till det till veckan.

 

Stressgjorde lite äppelmos i måndags efter ett recept jag kom på för något år sedan. Det går fort och man behöver ingen kvarn eller något sånt, bara en mixer av något slag. Det blir ju så jäkla gott också, det är något särskilt med äppelmos. Här hittar ni receptet.



Apple crumble bars gjorde jag ifjol som en variant på äppelpaj. Klart värda ett försök!


 

Sen måste jag såklart slå ett slag för Äppelprinsesstårtan som jag gjorde till födelsedagskalaset i år. Söt och god, kul med en annan fyllning i prinsesstårtan tyckte jag. Här finns den.


Vill man vara lite nyttigare så finns det några sådana recept under kategorin Äpple här till vänster. Äpplen är ju ganska söta i sig så att steka dem med smör och krydda med kanel och kardemumma är riktigt gott. Vill man göra en paj av det så lägger man äppelbitarna i en ugnsform och gör en sockerfri (eller sockerbantad) smuldeg att strö över.

   

Hoppas ni har en riktigt fin helg!

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards