Alla inlägg den 11 september 2014

Av enkakaiugnen - 11 september 2014 19:00

   

Även om det förra knäcket inte riktigt blev som det var tänkt så åts det upp rätt fort och var ändå ganska gott. Jag fick lite blodad tand och ville testa igen så denna gång provade jag Leilas grahamsknäcke. Det blev mycket bättre denna gång, antagligen för att jag kavlade för allt jag var värd tills det var jättetunt. Då blev det mycket knäckigare också. Jag kryddade med brödkryddor istället för anis och kummin som det var i originalreceptet. Lättbakat var det, 3-4 minuter i ugnen och en omgång jäsning. Knäckebröd är definitivt underskattat!


Grahamsknäcke Ca 10 stora kakor

5 dl mjölk

1/2 msk honung

1/2 msk ljus sirap

1 tsk salt

2 tsk brödkryddor

10 g färsk jäst

2 dl vetemjöl

3 dl fint rågmjöl

7 dl grahamsmjöl


Gör så här:

1. Värm mjölk, honung, sirap, salt och brödkryddorna tills det blir fingervarmt (37 grader).
2. Smula jästen i en bunke och rör ut den i lite av degvätskan. Häll på resten av vätskan.
3. Tillsätt mjölet lite i taget och knåda till en elastisk deg (min blev ganska hård, men det fick den vara och det funkade bra ändå).
Sätt ugnen på 225 grader.
4. Jäs i bunken under bakduk i cirka 1 timme.
5. Ta upp degen på mjölat bakbord och kavla ut runda, supertunna kakor. Lägg dem på plåt med bakplåtspapper.
6. Grädda i mitten av ugnen i 3-4 minuter tills bröden fått lite färg, vänd sedan bröden och grädda i någon minut till.

 

Klart!

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards