Alla inlägg den 24 september 2014

Av enkakaiugnen - 24 september 2014 12:30

En favorit i repris idag, som jag nästan glömt bort dessutom. Jag älskar verkligen den här kakan! Det är en citronkladdkaka från pickipicki. Annars är jag inte så mycket för kladdkakor, tycker att de oftast smakar på samma sätt. Därför var det så roligt att den här smakade lite annorlunda. Citron är ju en av mina favoriter, så det är kanske inte så konstigt att den här blev en hit hos mig. Den är ganska syrlig så därför får den bli mitt bidrag till Månadens sötsak på Söta saker. Lätt att göra är den också, vilket är den stora fördelen med kladdkakor. Väldigt värd att testa!


Citronkladdkaka
2 ägg
2,5 dl socker
150 g smör
1 tsk vaniljsocker
1 citron (skal och saft)
1,5 dl vetemjöl


Gör så här:

Sätt ugnen på 150 grader.

1. Smält smöret.

2. Vispa ihop ägg och socker.

3. Tillsätt rivet skal och saft från citron i äggsmeten.

4. Rör i vaniljsocker och smält smör och sist mjölet.

5. Häll smeten i smord form, t.ex en pajform.

6. Grädda mitt i ugnen i ca. 35 minuter.

Låt kakan kallna innan du bjuder på den, eller äter upp hela själv. Tror för övrigt att det är precis vad jag behöver nu, äta en hel citronkladdkaka själv! Synd att den är slut. Får ta en dumle istället...

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards