Alla inlägg den 30 september 2014

Av enkakaiugnen - 30 september 2014 22:32

      

Nyss hemkommen från en så jäkla härlig Spanienresa så inser jag att det är höst här hemma. Det är det inte i Spanien, där skiner alltid solen visade det sig. Jag har en hel drös restaurangtips och annat skojigt från Nerja men det kommer senare, för nu är det ju som sagt höst. Och det innebär kanelbullens dag. Kanelbullar är bland den vanligaste sökningen här på bloggen och då ska det helst vara klassiska men jag vill framhäva en annan bulle idag, en ny favorit. Nämligen de här vaniljbullarna med philadelphiaost i fyllningen. Riktigt saftiga och supergod fyllning har de. Jag hittade dem i en baktidning där det varit bull-SM och de hade kommit på 4:e plats tror jag. Hittills är de mina vinnare i bullkategorin. Här är receptet.


Vaniljbullar Ca. 30 st normalstora

50 g jäst för söta degar

3 dl mjölk

150 g mjukt smör

1 ägg

1 ½ dl strösocker

1 tsk salt

10-11 dl vetemjöl


Fyllning:

150 g mjukt smör

200 g philadelphiaost

3 dl florsocker

3 tsk vaniljsocker


Solrosfrön

Pärlsocker


Gör så här:


1. Värm mjölken till fingervarm (37 grader).

2. Smula jästen i en degbunke. Rör ut den med lite av mjölken så jästen löses upp. Häll i resten av mjölken.

3. Rör ner socker, salt, smör och ägg och därefter vetemjölet lite i taget.

4. Arbeta i ca. 5 minuter i en bakassistent (eller lite längre för hand).

5. Låt jäsa under bakduk i 45-60 minuter.

 

Gör fyllningen under tiden:

Vispa ihop alla ingredienser med elvisp till en slät kräm.


6. Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i 2 delar. Kavla ut till en rektangel (inte för tunn, den ska gå lätt att få upp från bordet) och bred ut hälften av fyllningen över rektangeln.

7. Vik över den ena långsidan till den andra långsidan och skär ca 1-2 cm breda remsor av degen. Snurra/tvinna varje remsa till en rulle och nkyt ihop till en knut.

8. Lägg knutarna på en plåt med bakplåtspapper, ca. 12 knutar / plåt.

9. Låt jäsa i 45 minuter till under bakduk.

Sätt ugnen på 225 grader.

 

10. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker, solrosfrön eller flagad mandel.

11. Grädda i 8-10 minuter (håll koll så de inte blir brända, det är olika i olika ugnar hur fort det går).

Klart!



Och om man ändå vill baka Leilas kanelbullar (vanligt förekommande fenomen) så finns det receptet här.

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards