Alla inlägg under december 2014

Av enkakaiugnen - 16 december 2014 08:30

 

Den här efterrätten åt vi en nyårsafton för några år sedan och den var riktigt god. Lite festlig men ändå enkel att få till, en annan variant på panna cotta (eller är det mest namnet som är ändrat kanske?). Det är en vaniljkräm i botten och jordgubbstopping som är kryddad med kardemumma ovanpå. Här hittar ni receptet.  

Av enkakaiugnen - 15 december 2014 19:15

   

Det är ju jul igen och man handlar och köper som om det inte fanns fler dagar att vänta. Men det gör det ju. Jag blev tillfrågad om att berätta lite på bloggen om hur jag gör för att spara pengar på mat och hur jag tänker kring kostnad och kvalitet på de varor jag använder. Ett roligt uppdrag eftersom jag tänker ganska mycket på ekonomi och hur jag ska prioritera vad jag vill ha och inte ha.

 

I stora drag tänker jag så här när det gäller mat. Jag köper aldrig någon färdigmat och det sparar ju en del pengar misstänker jag. Tänkte inte på det först, men så är det nog. Jag vill ha bra mat (även om jag oftast är för trött för att laga till den bra...), framför allt köttprodukter. Det köper vi från en ekologisk gård i Jämtland och det kostar lite mer men just när det gäller kött så är det absolut värt det. Även mjölkprodukter köper vi lite dyrare och ekologiskt så ofta vi kan. Däremot sparar jag in hej vilt på konserver, mjöl, frön och gryner. Det låter kanske konstigt med tanke på att jag bakar så mycket, men jag tänker att någonstans måste man ju spara pengar på det man köper också. Om vi köpte allt ekologiskt och fairtrademärkt så skulle det bli mycket dyrare och det funkar inte just nu. Då måste jag prioritera bort något annat och det vill jag inte.

 

Jag har några tankesätt som styr lite hur jag handlar.

1. Undvik att handla. Dels är det ganska tråkigt och ju färre gånger man handlar, desto mindre är risken för spontaninköp.

2. Handla inte på rutin - behöver jag egentligen något? Ibland handlar jag för att det är fredag, inte för att jag måste ha något. Det är ju inte så smart.

2. Jag handlar aldrig hungrig (- kom på att jag gjorde det senast i fredags förresten, vilket oftast innebär en hel del spontaninköp, så även idag. Köpte visst 4 olika läskflaskor, mest på grund av att jag hade tränat och kände mig extremt värd det. Behövdes knappast egentligen).

3. Kolla var varorna produceras - vissa butiker har ett eget varumärke och dessutom ett mycket billiare märke också. Ofta är varorna producerade på exakt samma ställe och då är det ju bara att köpa det billigare märket. Jag menar, det är ju samma majs.

4. Jag är en liten kupongnörd (vilket i och för sig bara är en detalj i mitt redan väldigt pensionärsliknande liv). Men det sparar ju en del. Sen har jag kort där jag handlar också (det här inlägg bidrog med alldeles för många insikter om hur gammal jag blivit...). Då får man ju rabatt på det man handlar mycket av och det är ju en riktigt bra idé.

Både Konsumentverket och Sevenday har skrivit om hur man kan sänka sina matkostnader. Kika in där om du vill ha fler tips!


Hur gör ni själva för att sänka matkostnaderna? Ekologiskt eller inte? Billiaste märket eller inte? Lämna en kommentar och berätta!

Av enkakaiugnen - 15 december 2014 09:00

 

Jag har ju snöat in på gröt sedan jag köpte min grötbok för någon månad sen. Men den här saffransgröten hade jag totalt glömt bort. En perfekt julfrukost helt enkelt. Här är receptet.
  

Saffransgröt

1. Värm 2, 25 dl mjölk i en kastrull.

2. Rör ner 0,25 g saffran och låt det lösa sig i mjölken medan mjölken kokar upp.

3. Vispa ner 2 msk mannagryn i mjölken och koka upp gröten. Sänk värmen och låt gröten sjuda i ca. 2-4 minuter så den blir den konsistens som du vill ha.

Servera med blåbärssylt. Klart!

Av enkakaiugnen - 14 december 2014 21:35

 

Här är en korsning av pepparkaka och chokladbollar, fast utan socker. Man behöver ju något för att hålla humöret upp nu när Musikhjälpen är slut. Är lite besviken på mig själv och att jag inte bidrog med något initiativ i år. Nästa år ska jag göra något mat- och bakinriktad för Musikhjälpen. Tycker det är så bra på alla sätt, ett grymt bra program med riktigt roliga programledare i år och alltid bra ändamål. Åter till pepparkaksbollarna. De blev ganska smakrika, så man får känna av själv vad man tycker om kryddningen. Men de ska ju smaka lite också om det ska vara någon mening tänker jag. Här är receptet.


Sockerfria pepparkaksbollar 10 st

1 ½ msk hett vatten
40 gram torkade dadlar (utan kärna)
20 gram smör
½  dl havregryn
½ dl riven kokos
2 msk hasselnötsmjöl
½ msk kakao

½ - 1 msk pepparkakskryddor (färdig påse)

 


Gör så här:
1. Hacka dadlarna i riktgt små bitar bitar.



2. Lägg alla ingredienser i en skål och vispa någon minut med elvisp. Forma bollar utav degen och rulla i riven kokos.

Klart! Förvara i kylen.

    

Av enkakaiugnen - 12 december 2014 20:11

Det är nyttigt ibland - eller nästan jämt faktiskt - att få lite perspektiv. När man själv hetsar omkring inför julen och ska handla klappar, baka kakor, koka knäck och pynta och dessutom suckar över det. Då kanske man ska stanna upp och tänka över vilken extremt stor förmån det är att ens ha ett hem att pynta i och att ha någon mat att äta överhuvudtaget. Att få leva i ett land i fred, det betyder allt. Här är en liten film från Unicef som påminner just om detta och om hur man kan hjälpa alla dom som inte har de förmåner vi har.

Av enkakaiugnen - 11 december 2014 18:24

    

Mamma har bakat en sjukt god kolasort i år med flingsalt. Gillar salt mer och mer i bakverk, men det är ju knappast unikt nu för tiden. Det som var lite speciellt med kolan förutom saltet var att det var en ganska hård och knaprig kola, kolabräck helt enkelt. Receptet kommer från Ica-kuriren.


Kolabräck med flingsalt 1 plåt 

250 g smör

3 dl socker

2 1/2 msk vatten

2 msk ljus sirap

flingsalt


Gör så här:

Klä en plåt med bakplåtspapper och smörj pappret lätt.

1. Smält samman smör, socker, vatten och sirap i en kastrull under omrörning. Sluta röra när sockret smält och låt koka utan att röra tills smeten når en temperatur på 150 grader, kolla med termometer.

2. Ta av från plattan, rör om och häll genast ut smeten på den papprade plåten.

3. Tippa plåten åt alla håll så att smeten fördelas jämnt över hela.

4. Strö över flingsalt och låt stelna i rumstemperatur.

5. Bryt i bitar och förvara svalt i tättslutande burk med bakplåtspapper mellan lagren.

Av enkakaiugnen - 10 december 2014 22:30

      

Det här blev en succé! Älskar att baka när det slutar så här. Jag kanske inte kan säga att vörtsmaken var väldigt tydlig, men den fanns där och det blev ett stort och riktigt saftigt bröd. Men sen är det ju både julmust, porter och en hel massa kryddor i också. Jag hittade receptet på Söta saker, kika in där om ni missat det.


Vörtbröd 2 stora limpor

50 g jäst
50 g smör eller margarin
1 flaska porter (33 cl)
1 flaska julmust (33 cl)

1 dl mörk sirap
1 tsk salt
1 msk malen pomerans
1 tsk malen ingefära
12 dl rågsikt
8 dl vetemjöl
1 dl russin


Till pensling:

1 msk sirap
½ dl hett vatten


Gör så här:

1. Smula jästen i en bunke.

2. Smält smöret i en kastrull och tillsätt porter och julmust. Värm tills blandningen blir ljummen.

3. Slå över lite av vätskan över jästen och rör tills den löser sig. Blanda med resten av spadet.

4. Rör ner sirap, salt, pomerans och ingefära och därefter rågsikten och russinen.

5. Blanda i vetemjölet (när degen släpper bunken så behövs inget mer, jag tog ca. 1 dl mindre än receptet).

6. Jäs i ca. 30 minuter under bakduk.

7. Baka ut på mjölat bakbord till två runda eller lätt ovala limpor. Lägg dem i två brödformar som är klädda med bakplåtspapper. Låt dem jäsa ytterligare 30 minuter under duk.

Sätt ugnen på 200 grader.

8. Rör samman kokt vatten och sirap och pensla bröden med detta. Grädda dem i cirka 40 minuter, långt ner i ugnen.

Låt brödet svalna lite innan du skär i det så håller det ihop bättre.

Ursäkta bildkvaliteten, men det är svårt att hitta dagsljus nu för tiden och ännu svårare att lyckas fota i det.

Av enkakaiugnen - 8 december 2014 21:15

      

Här är en variant på de vanliga lussebullarna, med Leilas saffransdeg som grund. Jag ville prova en fyllning med lingonsylt och mandelmassa eftersom mamma gjorde en kaka med de smakerna och det funkade väldigt bra ihop. Det gjorde det i bullarna också, det blev saftigt och smak av lingon. Det kunde kanske ha varit med lingonsmak, det är lite svårt att få till det eftersom lingonen inte får ta över heller så det blir för surt. Gott blev det hur som helst, gillar att degen blir så saftig. Det finns ju många knep för det, jag använder mycket rumsvarmt smör, helt enkelt för att Leila gör så och för att det funkar. Hur gör ni för att få saftiga lussebullar? Kesella? Grädde?


Saffransbullar med mandelmassa- och lingonfyllning ca. 30 st

200 g smör
1 g saffran 
5 dl mjölk   
½ dl vispgrädde
50 g jäst 
2 ekologiska ägg 
1 ½ dl strösocker 
1 krm salt
16-17 dl vetemjöl special
 
300 g riven mandelmassa
2 dl lingonsylt


1 ägg vispat +1 msk vispgrädde

(till pensling)


Gör så här:

  1. Smält smöret i en kastrull med saffranet och låt det koka upp.
  2. Ta av från värmen och tillsätt mjölk och vispgrädde.
  3. Rör ut jästen med den fingerljumna vätskan i en bunke.
  4. Rör ner ägg och strösocker och sist mjölet lite i taget.
    Knåda degen länge eller kör den i bakmaskin i ca. 10 minuter (medelfart). Rör om själv då och då.
  5. Låt degen jäsa i bunken under en bakduk, i cirka 45 – 60 minuter.
  6. Blanda den rivna mandelmassan med lingonsylten och smaka av.
  7. Kavla ut degen till en rektangel (eller dela degen i 2 bitar och gör en rektangel i taget).
  8. Sätt ugnen på 200 grader, varmluft.
  9. Bred ut lingonmassan på rektangeln ochvik den ena långsidan till den andra så att massan inte syns. Skär i längder, ca. 1-2 cm breda. Tvinna dem och knut ihop till knutar.
  10. Lägg knutarna på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa under bakduk i cirka 45 minuter till.
  11. Vispa upp ägget i en skål och pensla lussekatterna. Garnera med pärlsocker och strössel och grädda lussekatterna i 8-10 minuter. De ska få lite färg.

   


Några dagar kvar till Lucia än, tycker verkligen om den traditionen!



Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4
5
6 7
8
9
10 11 12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2014 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards