Alla inlägg den 2 januari 2015

Av enkakaiugnen - 2 januari 2015 20:27

Jag har sommarlängtan... Den förvånande snörika julen fick ett tvärt slut till förmån för regn och annat elände. I detta nu känns det som att huset ska blåsa bort. Långt från den här känslan:

 

Eller den här...

 

Eller den här...

 

Eller den här. Kanske framför allt den här nedanför. Tänk en jordgubbstårta just nu, och så lite sol och gräs till det. Vore nåt det. Nepp. Istället har jag tagit mig samman efter ledigheten och suttit och validerat kunskap till en kurs jag ska läsa i vår. Det blir nog kul...det med.

 

Och nej, man ska inte gräva ner sig alltför djupt i snöslaskkänslan och sin sommarlängtan. Men det är ju ganska skönt att misströsta en stund. Jag brukar gilla det här vädret, det är ju bakväder. Men nu är jag så trött på fika, så pass trött att jag åt en apelsin till kaffet idag istället för saffranskakan. Det säger nåt det. Så det blir inte så mycket bakat just nu. Inte för er heller tror jag? Inte sockerbakat i alla fall, för många söker just nu på sockerfria gosaker och jag har ju några. Här är dom.


En sockerfri banan- och chokladkaka, från ifjol. Då låg bakdimman tät här...

 


Goda LCHF-bröd - det var alldeles för längesen som dom fick vara med.

 


Många söker på sockerfria chokladbollar - det här är samma sak, fast med blåbär i. Visade sig vara himla gott.

 

Mazarinmuffins med päron - fyra år gamla men fortfarande goda.

 

Så gå lös nu och baka! Nån fler som har sommarkänsla förresten? Eller som kan inspirera med lite vinterfeeling istället? Eller som har nåt recept att dela? Mer sockerfritt gärna!

   

Det här skulle jag kunna leva med just nu... Jag saknar inte bara sommarn, jag saknar Nice också. Måste bara ta mig dit.

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards