Alla inlägg den 28 januari 2015

Av enkakaiugnen - 28 januari 2015 19:15

Här kommer en gammal goding, från första bloggåret. Det är en kuddkaka, för den ser ut som en liten kudde! Den är nämligen fylld med en annan kaka, en brownie. Ett knep för att maxa kakmängden i en kaka. Det här receptet hittade jag på Badbakeday och var bara tvungen att testa. Allt jag testat därifrån hittills har varit succé, och det var den här med! Först gör man brownies och låter dem svalna, recept finns här. Men gör inte glasyren, bara kakan. Eller köp brownies. Till en sats kuddkakor behöver man ungefär halva satsen brownies. De är supergoda och smakar lite kolaaktigt och så bryter brownien in med chokladen. Ja ni förstår ju, den måste testas!

Kuddkakor ca. 20 st stora

½ sats brownies

Cookiedeg:

240 g mjukt smör

3,5 dl farinsocker

2 ägg

1 äggula

1 tsk vaniljsocker

6 dl mjöl

2 tsk bakpulver

½ tsk bikarbonat

lite salt

 

Gör så här:

1. Vispa smöret mjukt.

2. Tillsätt farinsockret och vispa ihop till en slät smet.

3. Vispa ner äggen, äggulan och vaniljsockret.

4. Ta fram en ny bunke och blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat och salt i den.

5. Rör ner mjölblandningen i den andra smeten.

6. Plasta degen och låt den vila i kylen en timme (typiskt Martha Stewart-kakor)

Skär brownien i små bitar, mina blev 1*2 cm ungefär. Sedan, när de låg i cookien plattade jag till dem lite för att inte cookien skulle gå sönder i ugnen när den smälte.

  

 

Utbakning:

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Låt den cookiedeg du inte bakar ut just då, ligga i kylen.

3. Rulla runda bollar av degen. Den ska räcka till ca. 20 stycken kakor. Lägg bollarna på en plåt.

4. Tryck ut en grop i varje boll och lägg browniebiten i gropen. Täck brownien med bollens egen deg så det blir en rund boll igen.

5. Lägg bollarna på en plåt med bakplåtspapper och tryck till dem lite.

6. Grädda i 12-15 min. Klart!

Lite omständigt kanske, men definitivt värt det!

       

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards