Alla inlägg den 3 februari 2015

Av enkakaiugnen - 3 februari 2015 18:10

 

Baklusten kom tillbaka igår och här är resultatet. En nyttigare chokladkaka bakad på svarta bönor, utan mjöl och nästan utan socker. Istället är den sötad med dadlar. Den blev riktigt god och kladdig för att vara nästan sockerfri. Nästa gång ska jag testa att ha i banan också. Receptet hittade jag på flera ställen och gjorde om det lite. Här är min variant.


 

Chokladkaka med svarta bönor

1 burk (400 g) kokta svarta bönor

7 dadlar (urkärnade)

1 dl havregryn
2,5 msk kakao
3 msk kokosolja

½ msk kokossocker
1 tsk bakpulver
1 krm vaniljpulver
4 msk grädde
1 dl hackade hasselnötter
ev kokosflingor


Gör så här:

Sätt ugnen på 180 grader.

1. Mixa bönorna och därefter dadlarna. Blanda ihop till en slät smet.

2. Häll ner resten av ingredienserna utom nötterna och blanda bra.

3. Vänd ner hasselnötterna i smeten.

4. Smörj en form med kokosolja, och strö över kokos eller kakao i formen.

5. Bred ut smeten i formen och grädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuter.

Klart!

 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards