Alla inlägg den 21 september 2016

Av enkakaiugnen - 21 september 2016 23:02

 

Det här är nog det snabbaste man kan baka överhuvudtaget. Inget hackande, bara hälla allt i en bunke, bre ut på en plåt och grädda. Sen blir de som goda att man kan äta dem som chips. Men jag brukar göra större bitar av mina och äta som macka. Skönt som variation till vanligt hårdbröd. Receptet kommer ursprungligen från Risenta men jag har som vanligt gjort om det lite.


Fröknäcke

½ dl majsmjöl  

1 dl bovetemjöl

½ dl havremjöl
2 dl solroskärnor
1 dl linfrön
1/2 dl rapsolja
3 dl kokande vatten
Ev. 1 tsk brödkryddor

Ev. flingsalt


Gör så här:

Sätt ugnen på 150 grader.

1. Blanda alla torra ingredienser i en bunke.

2. Tillsätt olja och kokande vatten och rör ihop till en smet.

3. Bred ut smeten på en plåt med bakplåtspapper.

4. Grädda i ca. 40 minuter tills knäcket fått fin färg.


Ursäkta bildkvaliten än en gång, mobilen går varm nu pga batteribrist i andra kameran.

Av enkakaiugnen - 21 september 2016 22:46

      

Har letat efter ett brödrecept med bovete, som inte tar alltför lång tid att svänga ihop. Hittade det hos "Jag ska baraa" och det blev riktigt bra. Ändrade lite och gjorde som jag själv tyckte och brödet fick en fin skorpa, höll ihop jättefint och smakade så gott! Bättre än förra limpan, det blir mindre grynigt av bovetemjöl tycker jag. Här är receptet.


Bovetelimpa 1 st

½ dl linfrön
1 dl solroskärnor
½ dl russin
½ dl hasselnötsmjöl (om man vill)
1 nypa salt
1 1/2 tsk bikarbonat
5 dl bovetemjöl

1 ½ dl havremjöl (glutenfritt)
3 dl filmjölk

3 dl turkisk yoghurt (eller fil)
½ dl sirap


Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader

1. Rör ihop alla torra ingredienser i en bunke.

2. Blanda fil, yoghurt och sirap.

3. Rör ihop allt till en smet.

4. Klä en brödform med bakplåtspapper och bred ut smeten i den. Strö lite solrosfrön över (eller andra frön).

5. Grädda i ca. 40 minuter (till en innetemperatur på 96 grader). Håll koll så det inte bränns, sänk i så fall temperaturen lite.

Låt svalna lite och sen är det bara att gå loss och provsmaka!

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards