Alla inlägg den 22 januari 2017

Av enkakaiugnen - 22 januari 2017 21:53

 

Det här blev en ny favorit! Vissa perioder försöker jag äta nyttigare än vanligt och då rensar jag bort så mycket socker och vitt mjöl jag kan. Det funkar riktigt bra, mest för att jag hittat bra ersättningar för det jag missar i form av bröd, kex och bakverk.

    

Den här limpan är riktigt god och har samma konsistens som ett vanligt bröd, men det är glutenfritt. Riktigt gott att rosta!

 

De här frökexen funkar också bra istället för knäckebröd, till tacos eller att smula över salladen. Gör minst två omgångar i veckan av dem.

 

Sockerfria chokladbollar är toppen när sötsuget kickar in, men kakan från idag är snäppet bättre.

Mer lik en riktig kaka på något vis. Tyvärr hade jag bara telefonen att fota med och så är ju dagsljuset sedan länge borta nu, därav dåliga bilder. Synd på en så bra kaka!


Väl värd ett försök, om ni vill hitta bra och nyttiga godsaker istället för de vanliga sockerbomberna. Här är receptet!


Sockerfri kladdkaka

20 dadlar - urkärnade

4 ägg

1 ½ tsk bakpulver

2 dl mandelmjöl

4 msk kokosfett

1 ½ dl kakao

1 dl hasselnötter - hackade


Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.

1. Mixa dadlarna och äggen till en jämn smet.

2. Blanda mandelmjöl, kakao och bakpulver och rör ner det i äggsmeten.

3. Blanda ner kokosfettet och hasselnötterna.

4. Smörj en form med avtagbar kant (20 cm i diameter) och häll i kokos på botten och kanterna.

5. Häll i smeten och grädda i ca. 20 min.

Servera med bär och grädde!

 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards